Strategie AOVV na období 2013 - 2015

14.4.2013 Trh TZB se mění

Motto

Svět po krizi bude podstatně jiný, než je ten dnešní.

I trh TZB se mění. Neprodávají se již jenom jednotlivé výrobky, ale služby, systémy, řešení. Naším hlavním cílem však stále zůstává tradiční trh. Nové technologie a nové distribuční kanály ale nabývají a do budoucna budou stále nabývat většího významu.

Krize prokázala nezbytnost kvalifikované strategie. Firmy, které ji mají již zpracovanou, umějí se rychle přizpůsobovat, dokážou krizi překonávat a ty nejlepší u nich svou pozici mohou i posílit.

Cílem tohoto dokumentu je:

1. Dát do souladu působení distribučních kanálů TZB tak, aby byla zaručena kvalita výrobků, služeb a řešení

2. Připravit členské firmy asociace na všechny varianty, které s vysokou pravděpodobností mohou na českém trhu TZB v budoucnu nastat.

3. Inspirovat majitele a manažery členských podniků k přijetí a realizaci efektivních strategických rozhodnutí o dalším vývoji jejich firem.

4. Formulovat úkoly, na které by asociace měla v následujícím období napřít pozornost tak, aby svou vahou mohla ovlivňovat vývoj v oboru TZB

V roce 2013 si připomínáme 20. výročí založení Asociace odborných velkoobchodů oboru plyn, voda, topení, vzduchotechnika. Od svého založení asociace prosazovala třístupňovou distribuční cestu: výrobce – odborný velkoobchod – montážní firma. Členské velkoobchody se od té doby staly, ve spolupráci s výrobci a dodavateli, čestnými členy asociace, páteří českého trhu TZB s výrazným vlivem na celé podnikatelské prostředí v oboru.

Asociace je si vědoma, že se kolem nás i na trhu TZB odehrávají závažné změny, které jsou hlavním motorem scénáře pro budoucnost. V rámci nové strategie asociace respektovala vývoj na trhu a rozšířila svou působnost na celý obor distribuce technických zařízení budov. Vznikl tak silný subjekt zastupující obor TZB v širokém spektru řešení problémů a aktivním využitím možností inovované organizace.

Stavebnictví a obor TZB

Obchod s komoditami TZB je součástí dodavatelského řetězce českého stavebnictví. Společně s ním ekonomicky roste i padá. Stavebnictví stále hledá své dno. Je jediným odvětvím v ČR, které je již pátým rokem v recesi. Odhad kumulovaného propadu stavební výroby v období 2009 – 2012 je 283 mld. oproti roku 2008.

Co můžeme očekávat od dalšího vývoje? Postoj hlavního zákazníka – tedy absence investicí od státu - se zřejmě nezmění. Také finanční sebedůvěra obyvatelstva je velmi nízká. V roce 2013 a 2014 zřejmě dojde k dalšímu poklesu odvětví až pod úroveň roku 2004. Na konci roku 2013 může propad dosáhnout až 420 mld. Kč za 5 let, tedy téměř jednoroční objem odvětví. Úbytek zakázek povede k větší konkurenci. Tento tlak pravděpodobně způsobí přerozdělení trhu. Na postoji velkých hráčů bude záležet, zda k tomu dojde organicky přirozeným způsobem nebo prostřednictvím fůzí a akvizicí.

Firmy působící na českém trhu TZB však nejsou závislé jen na stavebnictví. Vedle stavebního trhu existuje poměrně rozsáhlý trh renovací a rekonstrukcí bytového fondu. Podle evropských údajů tvoří dnes sektor TZB cca 55 % renovací a 45 % nových obytných objektů. Je zde tedy dostatek prostoru, aby trh TZB nekopíroval slepě situaci českého stavebnictví.

Pro období 2013 – 2015 je třeba se soustředit na následující priority:

1. Údaje o trhu (sumarizace obchodu v oboru TZB v ČR, vývoj velkoobchodního obratu v oboru, podnikatelské klima v oboru TZB, průzkum trhu a evidence distributorů, monitoring prodejů, sledování účetních závěrek výrobců a distributorů atd.).

2. Společný marketing a cílená propagace (portál AOV, TZB - info, elektronický zpravodaj, PR spolupráce s médii atd.)

3. Komunikační platforma (spolupráce a komunikace mezi členy, systém aktuálních e - mailových zpráv, jednání odborných sekcí, výroční hromady, odborné konference).

4. Informace členům (legislativa a požadavky zákonů upravující činnost oboru a související činnosti, nové technologie atd.)

5. Získávání a zvyšování kvalifikace (rozvoj vzdělání na všech úrovních distribuce, kurzy zaměřené na dané odvětví, učební texty a publikace, program certifikace pracovníků za přepážkou a školící programy v oblasti prodeje, rozvojová soustředění pro řídící pracovníky, pojistné programy, úvěrové služby apod.).

6. Technologické inovace (tvorba nástrojů pro zlepšování obchodních vztahů mezi výrobou a distribucí, platforma B2B, B2C, čárové kódy, logistika apod.)

7. Odbytové cesty (sledování a vyhodnocování)

8. Veletrhy a výstavy (vyhodnocení současné situace, společný postup)

Členové představenstva AOVV. (zprava) Prezident AOVV dr. Ivan Bohata, viceprezident Jiří Tesák, Josef Brabenec, Tomáš Dub, Simona Vartecká, Jaroslav Filinger, Libor Elbl

Partneři

Rychlý kontakt
Asociace obchodu voda - topení z.s.
Durďákova 5, Brno 613 00
 
IČO: 60433795
DIČ: CZ60433795
V obchodním rejstříku je zapsána pod spisovou značkou L 5449, Městský soud v Praze.
Kontaktní kancelář:
Popůvky 404, Troubsko 664 41
GPS: 49.1806250N, 16.4893833E

E-mail: info@aovt.cz
frame-scrollup