Strategie AOVV na období 2013 - 2015
14.4.2013 Trh TZB se mění
Motto
Svět po krizi bude podstatně jiný, než je ten dnešní.
I trh TZB se mění. Neprodávají se již jenom jednotlivé výrobky, ale služby, systémy, řešení. Naším hlavním cílem však stále zůstává tradiční trh. Nové technologie a nové distribuční kanály ale nabývají a do budoucna budou stále nabývat většího významu.
Krize prokázala nezbytnost kvalifikované strategie. Firmy, které ji mají již zpracovanou, umějí se rychle přizpůsobovat, dokážou krizi překonávat a ty nejlepší u nich svou pozici mohou i posílit.
Cílem tohoto dokumentu je:
1. Dát do souladu působení distribučních kanálů TZB tak, aby byla zaručena kvalita výrobků, služeb a řešení
2. Připravit členské firmy asociace na všechny varianty, které s vysokou pravděpodobností mohou na českém trhu TZB v budoucnu nastat.
3. Inspirovat majitele a manažery členských podniků k přijetí a realizaci efektivních strategických rozhodnutí o dalším vývoji jejich firem.
4. Formulovat úkoly, na které by asociace měla v následujícím období napřít pozornost tak, aby svou vahou mohla ovlivňovat vývoj v oboru TZB
V roce 2013 si připomínáme 20. výročí založení Asociace odborných velkoobchodů oboru plyn, voda, topení, vzduchotechnika. Od svého založení asociace prosazovala třístupňovou distribuční cestu: výrobce – odborný velkoobchod – montážní firma. Členské velkoobchody se od té doby staly, ve spolupráci s výrobci a dodavateli, čestnými členy asociace, páteří českého trhu TZB s výrazným vlivem na celé podnikatelské prostředí v oboru.
Asociace je si vědoma, že se kolem nás i na trhu TZB odehrávají závažné změny, které jsou hlavním motorem scénáře pro budoucnost. V rámci nové strategie asociace respektovala vývoj na trhu a rozšířila svou působnost na celý obor distribuce technických zařízení budov. Vznikl tak silný subjekt zastupující obor TZB v širokém spektru řešení problémů a aktivním využitím možností inovované organizace.
Stavebnictví a obor TZB
Obchod s komoditami TZB je součástí dodavatelského řetězce českého stavebnictví. Společně s ním ekonomicky roste i padá. Stavebnictví stále hledá své dno. Je jediným odvětvím v ČR, které je již pátým rokem v recesi. Odhad kumulovaného propadu stavební výroby v období 2009 – 2012 je 283 mld. oproti roku 2008.
Co můžeme očekávat od dalšího vývoje? Postoj hlavního zákazníka – tedy absence investicí od státu - se zřejmě nezmění. Také finanční sebedůvěra obyvatelstva je velmi nízká. V roce 2013 a 2014 zřejmě dojde k dalšímu poklesu odvětví až pod úroveň roku 2004. Na konci roku 2013 může propad dosáhnout až 420 mld. Kč za 5 let, tedy téměř jednoroční objem odvětví. Úbytek zakázek povede k větší konkurenci. Tento tlak pravděpodobně způsobí přerozdělení trhu. Na postoji velkých hráčů bude záležet, zda k tomu dojde organicky přirozeným způsobem nebo prostřednictvím fůzí a akvizicí.
Firmy působící na českém trhu TZB však nejsou závislé jen na stavebnictví. Vedle stavebního trhu existuje poměrně rozsáhlý trh renovací a rekonstrukcí bytového fondu. Podle evropských údajů tvoří dnes sektor TZB cca 55 % renovací a 45 % nových obytných objektů. Je zde tedy dostatek prostoru, aby trh TZB nekopíroval slepě situaci českého stavebnictví.
Pro období 2013 – 2015 je třeba se soustředit na následující priority:
1. Údaje o trhu (sumarizace obchodu v oboru TZB v ČR, vývoj velkoobchodního obratu v oboru, podnikatelské klima v oboru TZB, průzkum trhu a evidence distributorů, monitoring prodejů, sledování účetních závěrek výrobců a distributorů atd.).
2. Společný marketing a cílená propagace (portál AOV, TZB - info, elektronický zpravodaj, PR spolupráce s médii atd.)
3. Komunikační platforma (spolupráce a komunikace mezi členy, systém aktuálních e - mailových zpráv, jednání odborných sekcí, výroční hromady, odborné konference).
4. Informace členům (legislativa a požadavky zákonů upravující činnost oboru a související činnosti, nové technologie atd.)
5. Získávání a zvyšování kvalifikace (rozvoj vzdělání na všech úrovních distribuce, kurzy zaměřené na dané odvětví, učební texty a publikace, program certifikace pracovníků za přepážkou a školící programy v oblasti prodeje, rozvojová soustředění pro řídící pracovníky, pojistné programy, úvěrové služby apod.).
6. Technologické inovace (tvorba nástrojů pro zlepšování obchodních vztahů mezi výrobou a distribucí, platforma B2B, B2C, čárové kódy, logistika apod.)
7. Odbytové cesty (sledování a vyhodnocování)
8. Veletrhy a výstavy (vyhodnocení současné situace, společný postup)
Členové představenstva AOVV. (zprava) Prezident AOVV dr. Ivan Bohata, viceprezident Jiří Tesák, Josef Brabenec, Tomáš Dub, Simona Vartecká, Jaroslav Filinger, Libor Elbl