Starejte se o dobré zaměstnance!

24.3.2013 Výhody benefitů pro podnikatele

Zaměstnanecké výhody jsou prakticky všemi společnostmi vnímány jako naprosto samozřejmá součást celkové odměny zaměstnance. Firmy nabízejí benefity především pro jejich daňovou výhodnost (ve srovnání s peněžní odměnou), jako lákadlo pro nové zaměstnance a v neposlední řadě také kvůli konkurenčnímu tlaku, tedy aby nezaostávaly a udržely si své klíčové zaměstnance.

Co se týče členění benefitů, daňově optimální je osvobozeno od daně z příjmu fyzických osob včetně pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění + daňově uznatelný náklad z hlediska daně z příjmu právnických osob. Naopak daňově neoptimální jsou daně z příjmů fyzických osob včetně pojistného na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění + daňově neuznatelný náklad z hlediska daně z příjmu právnických osob. Co se ovšem často dostává do pozadí, je schopnost s mixem benefitů dobře pracovat. Málokterou společnost totiž napadne, že lze benefity vnímat nejen jako nákladovou položku, ale také jako jistou formu investice.

Klasika stále vede

Většina společností, která nějaké benefity svým zaměstnancům poskytuje, se v první řadě orientuje na klasické výhody, na které jsou zaměstnanci již prostě zvyklí a jejichž absence v celkové nabídce by firmě způsobila značné problémy jak při náboru nových zaměstnanců, tak při udržení těch stávajících. Sem v prvé řadě patří v minulých letech tolik diskutované stravenky, příspěvek na sport či kulturu, příspěvek na penzijní či životní pojištění, na sportovní a kulturní akce, vzdělávání zaměstnanců a další. Zaměstnanec může jako benefit vnímat téměř cokoli, co mu přinese nějaký užitek nebo prostě jen radost. Příjemným benefitem je poskytnutí služebního auta i pro soukromé účely. Daň z příjmu v tomto případě tvoří 1 % z pořizovací ceny automobilu.

Uveďme si příklad:

1.7. – 10.7.2012 měl zaměstnanec přidělenu Fabii, vstupní cena včetně DPH 356 000
11.7. – 18.7.2012 měl zaměstnanec přidělenu Octavii vstupní cena vč. DPH 576 000
18.7. – 25.7.2012 měl zaměstnanec přidělenu Kiu vstupní cena včetně DPH 440 000
25.7. – 31.7.2012 měl zaměstnanec předělen VW vstupní cena včetně DPH 1 203 000

Při zpracování mezd se navýší vyměřovací základ v uvedeném příkladě o 12 030 Kč pro výpočet sociálního pojištění, zdravotního pojištění a daně ze závislé činnosti. Zaměstnanec by měl vykazovat knihu jízd s ujetými km pro služební účely a samostatně knihu jízd pro soukromé účely. Na konci roku se vypočítají průměrné náklady na 1 km a kilometry, které zaměstnanec ujede pro svou spotřebu, uhradí zaměstnavateli ve vypočtených nákladech (zahrnují např. PHM, opravy vozidla, pojištění vozidla). Prvotní náklady bylyúčtovány do nákladů. Předpis k úhradě nákladů zaměstnancům bude účtován do výnosů včetně DPH.

Mluvíme-li o automobilu, souvisí s tím i parkování. Jestliže firma nemá vlastní parkovací plochu, musí si ji pronajímat za velké peníze zvláště v Praze, pak se vyplatí jako benefit dohodnout se se zaměstnancem, že bude parkovat na vlastním pozemku a zaměstnavatel mu bude platit měsíčně předem dohodnutou částku.

V průmyslových zónách, kde dopravní spojení neodpovídá začátku a konce pracovní doby, může zaměstnavatel zajistit tzv. hromadný svoz, který je daňově uznatelnou položkou. Výjimku tvoří poskytování zlevněných nebo bezplatných jízdenek na hromadnou dopravu. U cestovních náhrad jsou přesně stanovené mantinely, a co je nad tímto limitem je zdanitelné. V interním předpise firmy existuje možnost paušalizace cestovních nákladů. To znamená, že pokud pracovník jezdí na služební cesty do jednoho místa (pobočky) pravidelně, můžete mu služební cestu přepočítávat jedenkrát za 3 měsíce a v tomto případě se řídíte Zákonem č.586/1992 Sb., o daních z příjmu.

Obvykle se tyto netypické benefity nedají vyřešit širokou nabídkou v kafetérii. Je důležité zaměstnancům naslouchat a přistupovat flexibilně k jejich potřebám. Nezapomínejme ani na zpětnou vazbu na naše neobvyklé nápady, aby se nestalo, že se necháme příliš unést a konzervativnější zaměstnanci s námi nebudou nadšení z dokonalého benefitu sdílet. Vyšší administrativní a/nebo časová náročnost by se společnosti měla vždy vrátit ve formě spokojeného zaměstnance, který „má svou firmu rád”.

Čtvero ročních období

V předvánočním období zaměstnance (a zřejmě častěji zaměstnankyně) často trápí, že nemají kvůli shonu v práci čas nakoupit dárky, napéct a uklidit. Velmi jednoduchým řešením může být například možnost objednání cukroví na intranetu a jeho dodání přímo na pracoviště či zajištění úklidu doma (pro vybrané skupiny zaměstnanců).

V období chřipek zaměstnanci jistě ocení, když v kuchyňce objeví mísu s ovocem pro všechny. Díky snížení nemocnosti zaměstnanců může z tohoto poměrně nenákladného benefitu nakonec čerpat i zaměstnavatel.

Není velkým překvapením, že se v krásném letním počasí při myšlence odjezdu na chalupu nedaří v pátek zaměstnancům podávat ty nejvyšší výkony. Proč jim potom neumožnit, aby odešli v pátek z práce dřív domů, aby stihli odjet na víkend dříve než v dopravní špičce? Přestože tento benefit nelze zavést ve všech společnostech (zejména výrobní podniky by s ním zřejmě měly problém), v řadě jiných firem jej lze aplikovat v podstatě bez problémů. Možná vás potom mile překvapí, že vám zaměstnanci tento vstřícný krok vrátí vyšším nasazením v době, kdy je to potřeba.

V průběhu celého roku lze dávat zaměstnancům najevo, že na ně společnost myslí — ať už dáváním dárků či jen přání k narozeninám nebo rozdáváním velikonočních čokoládových králíčků — a podpořit zaměstnancovu sounáležitost s firmou například různými vtipně pojatými tematickými dny.

Benefity v každém věku

Vzhledem k tomu, že se v průběhu života mění preference člověka, je třeba přistupovat k nabídce benefitů ve společnosti podle věkové struktury zaměstnanců. Mix benefitů bude nejspíš vypadat jinak ve firmě, kde převažují mladí lidé, než ve firmě, kde je větší zastoupení zaměstnanců v předdůchodovém věku.

Pro absolventa může být vedle běžného mobilního telefonu či notebooku přínosným benefitem například příspěvek na nákup obleku či kostýmu, a jistě také více než ostatní skupiny zaměstnanců ocení firemní večírky, podporu sportovních aktivit nebo možnost výhodného nákupu odborných knih.

Velkým tématem jsou nyní vzhledem k silným sedmdesátým ročníkům zaměstnanci, kteří mají rodiny s malými dětmi. Pro mnohé zaměstnavatele je běžnou praxí přispívat nebo dokonce provozovat mateřské školky, hradit členům managementu chůvy, organizovat Mikulášské dny pro rodiče s dětmi či poskytovat více placeného volna.

Péče o zaměstnance nemusí končit jejich odchodem do důchodu. Některé společnosti s cílem získat si jméno dobrého zaměstnavatele poskytují jisté výhody i svým bývalým zaměstnancům v důchodu — možnost další spolupráce s firmou, zasílání firemního časopisu domů, nebo slevu na stravování v podnikové kantýně.

Vzhledem k tomu, že ve většině společností najdeme více než jen jednu věkovou skupinu zaměstnanců, a s ohledem na nutnost zachovávat spravedlivý přístup ke všem z nich, se jeví jako nejjednodušší řešení zavedení kafetéria systému, v němž mají všichni zaměstnanci stejný počet bodů a je pouze na nich, jak a za co je utratí.

Promotion zaměstnaneckých výhod

Často se stává, že zaměstnanci pořádně ani nevědí, na jaké benefity mají z titulu své pozice nárok, nebo co udělat pro to, aby je mohli začít využívat. Ať už se rozhodujeme pro klasické či netypické zaměstnanecké výhody, v každém případě platí, že je musíme zaměstnancům umět dobře „prodat” a dále udržet jejich zájem tím, že jim umožníme přístup k potřebným informacím a maximálně jim usnadníme administrativu související s čerpáním benefitu. Umění zdůraznit, že poskytovaná služba či výrobek mají zaměstnanci vnímat jako benefit, je potom kolikrát ještě důležitější.

Současné trendy

Nejčastější poskytované benefity:

- dovolená nad rámec zákona

- příspěvek na vzdělávání

- mobilní telefon

- příspěvek na stravování

- příspěvek na důchodové programy

- nadstandardní zdravotní péče (preferuje se hlavně u TOP managementu)

- opatření v případě úmrtí

- dlouhodobé motivační plány- Akciové opční plány a darované akcie (týká se především TOP managementu)

Legislativní výhled

Změny v daňové legislativě 2014 (navrhované změny jsou zatím ve stavu úvah)

Výčet několika změn

- zrušení superhrubé mzdy a změna daňové sazby na 19 %

- konec přechodného ubytování a odborových příspěvků

- změna lhůty pro osvobození příjmu z prodeje cenných papírů ze 6 měsíců na 3 roky

- omezení poskytování nepeněžních benefitů na 10 000 Kč/rok

- snížení limitu pro odpočet úroků na 80 000 Kč

- zvýšení limitu pro odpočet darů na 15 % u fyzických osob

(red)

Zdroj: Deloitte

Partneři

Rychlý kontakt
Asociace obchodu voda - topení z.s.
Durďákova 5, Brno 613 00
 
IČO: 60433795
DIČ: CZ60433795
V obchodním rejstříku je zapsána pod spisovou značkou L 5449, Městský soud v Praze.
Kontaktní kancelář:
Popůvky 404, Troubsko 664 41
GPS: 49.1806250N, 16.4893833E

E-mail: info@aovt.cz
frame-scrollup