Rýsuje se nový způsob řešení spotřebitelských sporů

31.8.2014

Nová varianta řešení spotřebitelských sporů má být rychlejší a levnější. Oproti současnému stavu zahrne všechny oblasti. Spotřebitelé mají od poloviny příštího roku získat širší možnosti, jak řešit spory s obchodníky - typicky po neuznání reklamace - mimosoudní cestou. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele z dílny ministerstva průmyslu a obchodu.

Pokud spotřebitel mimosoudní řešení sporu zahájí, bude mít obchodník povinnost se ho účastnit. Řešení sporu touto cestou má být bezplatné a dobrovolné. Spory půjde řešit i online, mimosoudní cestu bude možné využít i na spory z přeshraničních nákupů.

Zdlouhavé, nákladné a stresující

Vymahatelnost práv ze strany spotřebitelů je nyní v praxi značně obtížná. Spory spotřebitelů s prodejci řeší především soudy. Samo ministerstvo však uvádí, že je to často zdlouhavá a nákladná cesta, pro spotřebitele obvykle stresující. Většinou musí využít i služeb právního zástupce, což představuje další finanční zátěž. Proto se mnohdy spotřebitelé rozhodnou, že své nároky, které jsou v převážné většině relativně nízké hodnoty, řešit vůbec nebudou.

Mimosoudně řeší spotřebitelské spory státní regulační instituce jako Finanční arbitr ČR, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad. Jejich kompetence se však týkají jen několika vymezených oblastí.

Systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který by pokrýval všechny oblasti, dosud v Česku neexistuje. Příslušné podmínky přitom chystá ministerstvo obchodu a průmyslu už od roku 2008, kromě pilotního projektu ale došlo k posunu až nyní, kdy dokončilo konkrétní návrh právní úpravy.

Dohlížet bude ČOI

Podle návrhu má od poloviny příštího roku řešit mimosoudní spotřebitelské spory především Česká obchodní inspekce (ČOI), která kvůli tomu přijme 34 nových pracovníků.

Inspekce bude mít funkci takzvaného konciliátora, který se bude snažit dovést obě strany k dohodě. Spotřebitelé budou moci podat svůj návrh do jednoho roku písemně, ústně do protokolu či online. Spor bude muset být vyřešen zpravidla do 90 dnů.

ČOI má řešit spotřebitelské spory s výjimkou finančních služeb, energetiky a telekomunikací. Nadále tedy bude platit, že orgánem pro řešení sporů v oblasti finančních služeb je Finanční arbitr, pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a pro oblast energetiky Energetický regulační úřad. V případě Českého telekomunikačního úřadu má být zachován poplatek za řešení sporu ve výši 100 či 200 korun.

Finanční arbitr bude nově řešit také například spory z hypotečních úvěrů, stavebního spoření nebo investičních služeb podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Počet pracovníků úřadu se má zvýšit o patnáct.

Partneři

Rychlý kontakt
Asociace obchodu voda - topení z.s.
Durďákova 5, Brno 613 00
 
IČO: 60433795
DIČ: CZ60433795
V obchodním rejstříku je zapsána pod spisovou značkou L 5449, Městský soud v Praze.
Kontaktní kancelář:
Popůvky 404, Troubsko 664 41
GPS: 49.1806250N, 16.4893833E

E-mail: info@aovt.cz
frame-scrollup