Na e-faktuře už není nutný e-podpis

20.1.2013 PDF už není třeba tisknout

Novela zákona o DPH přinesla úlevu pro podnikatele. Už není nutné e-faktury posílat pomocí speciálních systémů s elektronickým podpisem. Musí mít jen stejné náležitosti jako papírová faktura. Navíc "pédefkové" faktury už není potřeba tisknout. Na elektronickou fakturu budou daňoví úředníci nahlížet jako na klasickou papírovou

Fakturování se od letoška pro řadu firem zjednodušuje. Elektronické faktury totiž nově nemusejí být opatřeny elektronickým podpisem ani elektronickou značkou. Už ani není nutné je posílat pomocí speciálních systémů pro elektronickou výměnu dat. Umožňuje to novela zákona o DPH, která začala platit od 1. ledna. Ta zjednodušeně řečeno dala elektronickou fakturu na úroveň klasické faktury - třeba v tom, že nemusí mít podpis.

Elektronická faktura musí mít stejné náležitosti jako ta písemná, tedy:

- označení, že jde o daňový doklad

- evidenční číslo dokladu

- jméno a adresu toho, kdo fakturu vydal (včetně IČ a DIČ)

- jméno (název firmy) a adresu toho, kdo fakturu přijal (včetně IČ)

- zmínku o zápisu podnikatele v živnostenském rejstříku

- datum vydání a datum splatnosti

- datum uskutečnění zdanitelného plnění

- položky faktury

- informaci o fakturované peněžní částce

- základ daně (nově již nemusí být v korunách)

- informaci o procentní výši DPH

- výši DPH v korunách

- PDF se nemusí tisknout

Řada firem totiž už dlouhou dobu posílá faktury e-mailem ve formátu PDF i bez elektronických značek a následně si je tiskne. Tato cesta dosud byla poněkud sporná - podle zákona se totiž nejednalo o elektronickou fakturu a někteří daňoví kontroloři je nemuseli jako doklad uznat. Novinkou je, že odpadá povinnost si tyto faktury tisknout. Firma ale musí zajistit, že i za několik let bude možné fakturu přečíst v běžně dostupných programech, což tedy v případě PDF problém nebude. Zákon také nestanovuje formát faktury, může tedy být v XML nebo i e-mailová příloha v podobě obrázku.

Firma také musí doložit tzv. auditní stopu čili prokázat, že k plnění v uvedené výši skutečně došlo. Zjednodušeně řečeno - pokud je faktura vystavena na dodání chladicího boxu do prodejny, takže tato chladnička opravdu existuje.

Problém s "pédefkovými" fakturami bude, jen když budou podezřelé například vysokou částkou. "Pokud má firma fakturu za internet, která jí chodí každý měsíc zhruba ve stejné výši, nejspíš to kontrola přejde. Jiná situace je, pokud budete mít fakturu v PDF a nadměrný odpočet tři miliony korun a žádný další doklad k tomu," uvedl šéf České daňové správy Jan Knížek.

K zasílání elektronické faktury je potřeba souhlas odběratele. V ideálním případě už dopředu ve smlouvě. Za souhlas se považuje ale i zpracování a uhrazení faktury. Daňová správa si od změn slibuje, že firmy a podnikatelé budou k účetním dokladům čím dál více využívat elektronickou cestu.

Od příštího roku pro plátce DPH elektronické přiznání

S tím souvisí i další novinka, která ale začne platit až od příštího roku, všichni plátci DPH budou muset podávat daňová přiznání elektronicky. Podle údajů ČSÚ nepoužívá počítač při svém podnikání zhruba 250 tisíc podnikatelů. Právě proto se elektronické daňové přiznání nemá týkat těch plátců daně, kteří podnikají jako fyzická osoba a jejich roční obrat nepřesahuje šest milionů korun. Takových podnikatelů je v Česku podle odhadů ministerstva financí 300 tisíc.

Zdroj: HN

Partneři

Rychlý kontakt
Asociace obchodu voda - topení z.s.
Durďákova 5, Brno 613 00
 
IČO: 60433795
DIČ: CZ60433795
V obchodním rejstříku je zapsána pod spisovou značkou L 5449, Městský soud v Praze.
Kontaktní kancelář:
Popůvky 404, Troubsko 664 41
GPS: 49.1806250N, 16.4893833E

E-mail: info@aovt.cz
frame-scrollup