Návrh vyhlášky o energetickém štítkování

25.10.2011 Příprava nové normy

N á v r h

VYHLÁŠKA

ze dne ………. 2011,

o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu stanoví podle § 14 odst. 5 zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon") k provedení § 8 odst. 1, odst. 2 písm. a) a g), odst. 3 písm. b a d), odst. 4 písm. b) a c) a odst. 7 a § 8a odst. 1, odst. 2 písm. a), odst. 3 písm. d) a e) a odst. 6 zákona:

§ 1

Předmět úpravy

Tato vyhláška v souladu s právem Evropské unie11 stanoví

a) náležitosti označování výrobků spojených se spotřebou energie energetickými štítky a jejich umísťování, provedení a obsah energetických štítků, informačních listů a technické dokumentace, metody a postupy měření, určení třídy energetické účinnosti a seznam výrobků spojených se spotřebou energie,

b) požadavky na ekodesign, náležitosti označování CE, obsah ES prohlášení o shodě, postupy posuzování shody a předpoklad shody výrobků spojených se spotřebou energie, postupy ověřování požadavků na ekodesign a poskytování informací o výrobku spojeném se spotřebou energie a jeho užívání a seznam výrobků spojených se spotřebou energie.

ČÁST PRVNÍ

ENERGETICKÉ ŠTÍTKOVÁNÍ

§ 2

Seznam výrobků spojených se spotřebou energie pro energetické štítkování

Výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie uvedené v příloze č. 1 k této vyhlášce o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích:

pračky a pračky kombinované se sušičkou,

televizní přijímače,

chladničky, mrazničky a jejich kombinace,

myčky nádobí,

klimatizátory vzduchu.

Další výrobky spojené se spotřebou energie, na které se nevztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích:

bubnové sušičky prádla,

elektrické trouby,

elektrické ohřívače vody,

zdroje světla,

předřadníky k zářivkám.

§ 3

(1) Provedení energetického štítku a jeho obsah a umísťování, obsah technické dokumentace a informačního listu, určení třídy energetické účinnosti, metody a postupy měření a zpřístupňování informací konečnému uživateli pro jednotlivé typy výrobků spojených se spotřebou energie stanovené v § 2 odst. 1 je uvedeno v přímo použitelných předpisech Evropské unie, jejichž seznam je uveden v příloze č. 1 k této vyhlášce.

(2) Provedení energetického štítku a jeho obsah a umísťování, obsah technické dokumentace a informačního listu, určení třídy energetické účinnosti, metody a postupy měření a zpřístupňování informací konečnému uživateli pro jednotlivé typy výrobků spojených se spotřebou energie stanovené v § 2 odst. 2 je uvedeno v přílohách č. 2 až 6 k této vyhlášce.

ČÁST DRUHÁ

EKODESIGN

§ 4

Seznam výrobků spojených se spotřebou energie pro ekodesign

Výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie uvedené v příloze č. 7 k této vyhlášce o požadavcích na ekodesign:

a) elektrická a elektronická zařízení určená pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu,

b) set-top-boxy,

c) chladící spotřebiče,

d) televizní přijímače,

e) bezucpávková oběhová čerpadla,

f) elektromotory,

g) externí zdroje elektrické energie,

h) nesměrové světelné zdroje,

i) zářivky bez integrovaného předřadníku, vysoce intenzivní výbojky a předřadníky a svítidla,

j) pračky pro domácnost,

k) myčky nádobí pro domácnost

l) ventilátory poháněné elektromotory s příkonem v rozmezí od 125 W do 500 kW.

§ 5

Požadavky na ekodesign, označování CE a ES prohlášení o shodě

(1) Požadavky na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie jsou uvedeny v přímo použitelných předpisech Evropské unie. Požadavky na ekodesign se uplatňují podle harmonogramu stanoveného v přímo použitelných předpisech Evropské unie.

(2) Pokud je k výrobku spojeného se spotřebou energie připojeno označení CE a vydáno k tomuto výrobku ES prohlášení o shodě, pak tento výrobek spojený se spotřebou energie splňuje všechny požadavky na ekodesign uvedené pro daný výrobek spojený se spotřebou energie v přímo použitelném předpisu Evropské unie.

(3) Označení CE je označení shody výrobků spojených se spotřebou energie s požadavky na ekodesign a skládá se z písmen „CE“ podle vzoru uvedeného v příloze č. 8 k této vyhlášce.

(4) ES prohlášení o shodě musí obsahovat tyto prvky

a) identifikační údaje o výrobci, které zahrnují alespoň jméno nebo název a adresu výrobce,

b) identifikační údaje o zplnomocněném zástupci, pokud byl stanoven, které zahrnují alespoň jméno nebo název a adresu zplnomocněného zástupce

c) identifikační údaje o osobě oprávněné jednat jménem výrobce nebo jeho zplnomocněného zástupce a její podpis,

b) podrobný popis vzoru umožňující jeho jednoznačné určení,

c) odkazy na použité harmonizované normy, případně jiné použité normy a technické specifikace22,

d) odkaz na jiné použité právní předpisy Společenství, které stanoví připojování označení CE.

§ 6

Posuzování shody a předpoklad shody

(1) Posuzování shody výrobku spojeného se spotřebou energie se všemi příslušnými požadavky na ekodesign stanovenými v přímo použitelném předpisu Evropské unie může být provedeno interní kontrolou návrhu nebo systémem řízení pro posuzování shody uvedenými v příloze č. 9 k této vyhlášce.

(2) Navrhla-li výrobek spojený se spotřebou energie registrovaná organizace pro návrhářskou činnost33 pak systém řízení pro posouzení shody této organizace, který se provádí podle harmonizovaných norem, jejichž referenční hodnoty byly zveřejněny v Úředním věstníku Evropské unie, splňuje požadavky uvedené v příloze č. 9 k této vyhlášce. Orientační referenční hodnoty výrobků spojených se spotřebou energie s nejlepšími výkonnostními parametry jsou uvedeny v přímo použitelných předpisech Evropské unie.

(3) Výrobek spojený se spotřebou energie, který byl vyroben podle harmonizovaných norem, jejichž referenční hodnoty byly zveřejněny v Úředním věstníku Evropské unie, je ve shodě se všemi příslušnými požadavky přímo použitelného předpisu Evropské unie, na něž se tyto normy vztahují. Výrobek spojený se spotřebou energie, kterému byla udělena ekoznačka44 splňuje požadavky na ekodesign, splňuje-li tyto požadavky daná ekoznačka.

§ 7

Postupy ověřování požadavků na ekodesign a poskytování informací

(1) Postupy ověřování požadavků na ekodesign výrobku spojeného se spotřebou energie pro účely dozoru nad trhem jsou uvedeny v přímo použitelném předpisu Evropské unie.

(2) Postupy poskytování informací o výrobku spojeném se spotřebou energie a jeho užívání jsou uvedeny v přímo použitelném předpisu Evropské unie.

ČÁST TŘETÍ

ZRUŠOVACÍ USTANOVENÍ

§ 8

Zrušovací ustanovení

Vyhláška č. 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické dokumentace, jakož i minimální účinnost energie pro elektrické spotřebiče uváděné na trh, se zrušuje.

ČÁST ČTVRTÁ

ÚČINNOST

§ 9

Tato vyhláška nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Příloha č. 1 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Seznam přímo použitelných předpisů Evropské unie, týkající se výrobků spojených se spotřebou energie o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích

Výrobky spojené se spotřebou energie Uvedení v předpisu
Pračky a pračky kombinované se sušičkou Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1061/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích praček pro domácnost.
Televizní přijímače Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1062/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích televizních přijímačů.
Chladničky, mrazničky a jejich kombinace Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1060/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích chladících spotřebičů pro domácnost.
Myčky nádobí Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1059/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích myčky pro domácnost.
Klimatizátory vzduchu Nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) č. 626/2011 ze dne 4. Května 2011, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích klimatizátorů vzduchu.

Příloha č. 2 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Bubnové sušičky prádla

Úvodní ustanovení

1. Požadavky obsažené v této příloze se vztahují na bubnové sušičky pro domácnost napájené z elektrické sítě. Nevztahují se na takové spotřebiče, které mohou používat i jiné zdroje energie a nevztahují se na pračky kombinované se sušičkou.

2. Údaje požadované touto přílohou se zjišťují měřením provedeným podle harmonizovaných technických norem. Údaje se pokládají za splněné pokud jsou ve shodě s právními předpisy nebo technickými normami.1)

Ustanovení této přílohy, která požadují poskytování údajů týkající se hluku, se použijí pouze tehdy, jestliže tyto údaje jsou vyžadovány právními předpisy. Tyto údaje se pak zjišťují měřením.1)

3. Technická dokumentace musí obsahovat:

a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu nebo název, adresu místa trvalého pobytu (popřípadě adresu bydliště) nebo místo podnikání nebo sídlo výrobce nebo dovozce,

b) všeobecný popis spotřebiče postačující pro jeho jednoznačnou identifikaci,

c) údaje a případně příslušné výkresy týkající se hlavních znaků konstrukce modelu spotřebiče a zejména součástí, které mají znatelný vliv na jeho spotřebu energie,

d) protokoly o příslušných zkouškách měřením prováděných zkušebními metodami podle harmonizovaných norem,

e) návod k obsluze.

4. Štítek musí odpovídat požadavkům uvedeným v části I. této přílohy. Štítek musí být umístěn na vnější straně přední nebo horní části spotřebiče tak, aby byl zřetelně viditelný a nebyl zakryt.

5. Obsah a úprava informačního listu musí odpovídat požadavkům uvedených v části II. této přílohy.

6. Je-li spotřebič nabízen k prodeji, k pronájmu nebo ke splátkovému prodeji prostřednictvím tiskovin nebo jiným způsobem, např. v katalogu zásilkového prodeje, musí příslušné informace obsahovat všechny údaje uvedené v části III. této přílohy.

7. Třída energetické účinnosti spotřebiče uvedená na štítku a v informačním listu, musí odpovídat části IV. této přílohy.

Další obsah přílohy č. 2:

Část I ŠTÍTEK

Část II INFORMAČNÍ LIST

Část III ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

Část IV TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Upřesňující údaje uváděné na štítku

Na štítek se uvedou následující údaje:

I. Jméno nebo obchodní značka výrobce nebo dovozce.

II. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

III. Třída energetické účinnosti modelu spotřebiče stanovená v souladu s částí IV. této přílohy. Hrot šipky s písmenem udávajícím třídu energetické účinnosti musí být ve stejné úrovni jako hrot příslušné šipky.

IV. Aniž by byly dotčeny jakékoli požadavky příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být připojena kopie eko-značky v případě, že spotřebiči byla eko-značka udělena v souladu s příslušným ekolabelingovým programem. Eko-značku je možno uvést na štítku, přičemž její provedení (barevné, rozměrové, atd.) musí odpovídat pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

V. Spotřeba energie v kWh na cyklus při použití cyklu "suchá bavlna" v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

VI. Náplň sušičky (bavlny) v kg v souladu s harmonizovanými normami podle bodu 2 této přílohy.

VII.Druh spotřebiče, s odvodem vzduchu nebo kondenzační, v souladu se zkušebními metodami podle harmonizovaných norem uvedených v bodě 2 úvodního ustanovení. Šipka musí být umístěna ve stejné úrovni jako příslušný druh.

VIII. Hluk při sušícím cyklu, přichází-li to v úvahu, v souladu s právními předpisy nebo harmonizovanými normami uvedenými v bodě 2 úvodního ustanovení.2)

Grafické provedení

Definice grafického provedení štítku

Použité barvy:

CMYK - cyan, magenta, žlutá, černá

Příklad 07X0: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % žlutá, 0 % černá

Šipky:

A X0X0

B 70X0

C 30X0

D 00X0

E 03X0

F 07X0

G 0XX0

Barva rámečku: X070

Barva pozadí šipky udávající třídu energetické účinnosti je černá.

Veškerý text je černý. Pozadí je bílé.

ČÁST II

INFORMAČNÍ LIST

Informační list musí obsahovat níže uvedené údaje. Tyto údaje mohou být uvedeny ve stanoveném pořadí v podobě tabulky pro více modelů spotřebiče dodávaných stejným výrobcem nebo dovozcem, anebo připojeny k popisu bubnové sušičky prádla:

1. Název nebo obchodní značka výrobce nebo dovozce.

2. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

3. Třída energetické účinnosti modelu spotřebiče, jak je stanoveno v části IV. této přílohy, vyjádřená jako "Třída energetické účinnosti ... na stupnici A (nejvyšší účinnost, tj. nízká spotřeba elektrické energie) do G (nejnižší účinnost, tj. vysoká spotřeba elektrické energie)". Pokud je tato informace uvedena ve formě tabulky, může být tato informace vyjádřena i jiným způsobem za předpokladu, že je jasné, že stupnice je od A (nejvyšší účinnost) do G (nejnižší účinnost).

4. Pokud jsou informace uvedeny ve formě tabulky a pokud některému ze spotřebičů uvedených v tabulce byla udělena eko- značka podle příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být tato informace uvedena. V tomto případě musí nadpis řádku znít "Eko-značka" a v příslušném poli musí být kopie eko-značky v takovém barevném a velikostním provedení, které odpovídá pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

5. Spotřeba energie v kWh na cyklus při použití cyklu "suchá bavlna" v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy (část I. této přílohy, bod V).

6. Jmenovité množství náplně sušičky (bavlna) v kg v souladu s harmonizovanými normami podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy (část I. této přílohy, bod VI).

7. Spotřeba vody v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy pro programový cyklus "suchá bavlna", pokud je použitelný.

8. Doba sušení v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy pro cyklus "suchá bavlna".

9. Stejné údaje jako ve výše uvedených bodech 5, 6 a 7, avšak s ohledem na programy "žehlená suchá bavlna" a "textilie se snadným ošetřováním". Tyto řádky mohou být vypuštěny v případě, že předmětné spotřebiče takovéto programy nemají.

10. Výrobci nebo dovozci mohou k výše uvedeným bodům 5 až 8 připojit informace týkající se i jiných sušicích cyklů.

11. Průměrná roční spotřeba energie (případně též vody) založená na sušení textilií s programem 150 kg "suchá bavlna", plus 280 kg "žehlená suchá bavlna", plus 150 kg "textilie se snadným ošetřováním". Spotřeba se vyjádří jako "Odhadovaná roční spotřeba čtyřčlenné domácnosti obvykle používající sušičku".

12. Druh spotřebiče, s odvodem vzduchu nebo kondenzační, v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy (část I. této přílohy, bod VII).

13. Údaje o hluku, přichází-li to v úvahu, v souladu s právními předpisy nebo harmonizovanými technickými normami.

Je-li v informačním listu reprodukován energetický štítek v barevném nebo černobílém provedení, je třeba připojit pouze údaje, které nejsou na štítku uvedeny.

ČÁST III

ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

V katalozích pro zásilkový prodej a v jiných tiskovinách nebo při jiném způsobu prodeje dle bodu 6 úvodního ustanovení této přílohy musí být uvedeny následující údaje v tomto pořadí:

1. Třída energetické účinnosti (část II. bod 3)

2. Spotřeba energie (část I. bod V)

3. Množství náplně (část I. bod VI)

4. Spotřeba vody na cyklus, je-li tento údaj požadován (část II. bod 7)

5. Odhadovaná roční spotřeba domácnosti (část II. bod 11)

6. Hluk (část I. bod VIII)

V případě, že jsou uváděny i jiné údaje obsažené v informačním listu, musí být uvedeny způsobem stanoveným v části II. této přílohy a musí být zahrnuty do výše uvedené tabulky v pořadí stanoveném pro informační list.

ČÁST IV

TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Třída energetické účinnosti bubnových sušiček se určuje v souladu s následujícími tabulkami:

Tabulka 1- Sušičky s odvodem vzduchu

Třída energetické účinnosti Spotřeba energie „C“ v kWh/kg náplně, při použití zkušební metody dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy při cyklu „suchá bavlna“
A C ≤ 0,51
B 0,51 < C ≤ 0,59
C 0,59 < C ≤ 0,67
D 0,67 < C ≤ 0,75
E 0,75 < C ≤ 0,83
F 0,83 < C ≤ 0,91
G C > 0,91

Tabulka 2 - Kondenzační sušičky

Třída energetické účinnosti Spotřeba energie „C“ v kWh/kg náplně, při použití zkušební metody dle harmonizovaných norem podle bodu 2 této přílohy při cyklu „suchá bavlna“
A C ≤ 0,55
B 0,55 < C ≤ 0,64
C 0,64 < C ≤ 0,73
D 0,73 < C ≤ 0,82
E 0,82 < C ≤ 0,91
F 0,91 < C ≤ 1,00
G C > 1,00

Příloha č. 3 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Elektrické trouby

Úvodní ustanovení

1. Tato příloha se vztahuje na elektrické trouby pro domácnost napájené z elektrické sítě, včetně trub, které jsou částí větších zařízení.

2. Příloha se nevztahuje na tyto trouby:

a) trouby, které mohou používat též jiné zdroje energie,

b) trouby, na které se nevztahují harmonizované normy uvedené v bodě 4,

c) přenosné trouby, které nejsou stabilním zařízením, mají hmotnost menší než 18 kg a nejsou určeny k zabudování do větších zařízení.

3. Tato příloha se nevztahuje na spotřebu energie u funkcí tepelné úpravy v páře, jiných než funkce horké páry.

4. Údaje požadované touto přílohou se zjišťují měřením provedeným podle harmonizovaných technických norem. Údaje se pokládají za splněné pokud jsou ve shodě s právními předpisy nebo technickými normami.1)

Ustanovení této přílohy, která požadují poskytování údajů týkající se hluku, se použijí pouze tehdy, jestliže tyto údaje jsou vyžadovány právními předpisy. Tyto údaje se pak zjišťují měřením.1)

5. Technická dokumentace musí obsahovat:

a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu nebo název, adresu místa trvalého pobytu (popřípadě adresu bydliště) nebo místo podnikání nebo sídlo výrobce nebo dovozce,

b) všeobecný popis modelu spotřebiče, postačující pro jeho jednoznačnou a snadnou identifikaci,

c) údaje, popřípadě doplněné výkresy, o hlavních vlastnostech konstrukce modelu spotřebiče, zejména o těch, které významně ovlivňují jeho spotřebu energie,

d) protokoly o příslušných měřeních provedených zkušebními metodami podle harmonizovaných norem uvedených v bodě 4,

e) návod k obsluze, pokud existuje.

6. Štítek je specifikován v části I. této přílohy.

Štítek se umístí na dvířka zařízení tak, aby byl jasně viditelný a nebyl ničím zacloněn. U trub s více dutými prostory musí být štítkem opatřen každý dutý prostor s výjimkou prostoru, na který se nevztahují harmonizované normy uvedené v bodě 4.

7. Obsah a formát informačního listu jsou specifikovány v části II. této přílohy.

8. Jsou-li zařízení nabízena k prodeji, k pronájmu nebo ke koupi na splátky tiskovinou, písemným sdělením nebo jiným způsobem, u něhož lze předpokládat, že potenciální zákazník neuvidí zařízení vystavené, například písemnou nabídkou, katalogem pro zásilkový prodej, reklamou na internetu nebo jiném elektronickém médiu, musí příslušná informace obsahovat všechny údaje uvedené v části III. této přílohy.

Tento požadavek se vztahuje i na vestavné trouby určené pro kuchyňské linky.

9. Třída energetické účinnosti každého dutého prostoru trouby se stanoví podle části IV. této přílohy.

Další obsah přílohy č. 3:

Část I ŠTÍTEK

Část II INFORMAČNÍ LIST

Část III ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

Část IV TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Upřesňující údaje uváděné na štítku

Na štítek se uvedou následující údaje:

I. Jméno nebo obchodní značka výrobce nebo dovozce.

II. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

III. Třída energetické účinnosti dutého prostoru (dutých prostorů) modelu spotřebiče stanovená podle části IV. této přílohy. Hrot šipky s písmenem udávajícím třídu energetické účinnosti musí být ve stejné úrovni jako hrot příslušné šipky.

Šířka šipky s písmenem udávajícím třídu energetické účinnosti nesmí být menší ani více než dvakrát větší než šířka šipek s písmeny všech tříd.

IV. Aniž by byly dotčeny jakékoli požadavky příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být připojena kopie eko-značky v případě, že spotřebiči byla eko-značka udělena v souladu s příslušným ekolabelingovým programem. Její provedení (barevné, rozměrové, atd.) musí odpovídat pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

V. Spotřeba energie v kWh tepelné funkce (tepelných funkcí) (konvenční tepelné funkce nebo funkce s nucenou konvencí vzduchu) stanovená pro normalizovanou zátěž v souladu se zkušebními postupy podle harmonizovaných norem uvedených v bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

VI. Užitečný objem dutého prostoru v litrech stanovený v souladu s harmonizovanými normami uvedenými v bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

VII. Velikost zařízení stanovená podle těchto kritérií:

malé: 12 L =< objem < 35 L

střední: 35 L =< objem < 65 L

velké: 65 L =< objem

Šipka pro tyto údaje musí být ve stejné úrovni jako příslušné označení velikosti zařízení.

VIII. Hluk vyřazovaný při funkci, u níž byla stanovena spotřeba energie, pokud to připadá v úvahu, stanovený v souladu s právními předpisy nebo harmonizovanými technickými normami uvedenými v bodě 4 úvodního ustanovení.2)

Grafické provedení

Definice grafického provedení štítku:

Použité barvy:

CMYK - cyan, magenta, žlutá, černá

Příklad 07X0: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % žlutá, 0 % černá

Šipky:

A X0X0

B 70X0

C 30X0

D 00X0

E 03X0

F 07X0

G 0XX0

Barva rámečku: X070

Barva pozadí šipky udávající třídu energetické účinnosti je černá.

Veškerý text je černá. Pozadí je bílé.

ČÁST II

INFORMAČNÍ LIST

Informační list musí obsahovat níže uvedené údaje. Tyto údaje mohou být uvedeny ve stanoveném pořadí v podobě tabulky pro více modelů spotřebiče dodávaných stejným výrobcem nebo dovozcem, anebo připojeny k popisu zařízení:

1. Obchodní značka výrobce nebo dovozce.

2. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

3. Třída energetické účinnosti dutého prostoru (dutých prostorů) modelu spotřebiče stanovená podle části IV. této přílohy a uvedená na stupnici od A (vyšší účinnost) do G (nižší účinnost). Pokud se tento údaj předkládá v podobě tabulky, je možný jiný způsob uvedení třídy účinnosti, je-li zřejmé, že stupnice má rozsah od A (vyšší účinnost) do G (nižší účinnost). Mimoto je třeba uvést, pro které tepelné funkce byla třída energetické účinnosti stanovena.

4. Pokud jsou informace uvedeny ve formě tabulky a pokud některému ze spotřebičů uvedených v tabulce byla udělena eko-značka podle příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být tato informace uvedena. V tomto případě musí nadpis řádku znít "Eko-značka" a v příslušném poli musí být kopie eko-značky v takovém barevném a velikostním provedení, které odpovídá pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

5. Spotřeba energie v kWh tepelné funkce (tepelných funkcí) (konvenční tepelné funkce nebo funkce s nucenou konvencí vzduchu) stanovená pro normalizovanou zátěž v souladu se zkušebními postupy podle harmonizovaných norem uvedených v bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

6. Užitečný objem dutého prostoru v litrech stanovený v souladu s harmonizovanými normami uvedenými v bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

7. Velikost zařízení stanovená podle těchto kritérií:

malé: 12 L =< objem < 35 L

střední: 35 L =< objem < 65 L

velké: 65 L =< objem

Šipka pro tyto údaje musí být ve stejné úrovni jako příslušné označení velikosti zařízení.

8. Doba potřebná k tepelné úpravě normalizované zátěže stanovená zkušebními postupy podle harmonizovaných norem uvedených v bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

9. Hluk vyzařovaný při funkci, u níž byla stanovena energetická účinnost, přichází-li to v úvahu, v souladu s právními předpisy nebo harmonizovanými technickými normami2)

10. Údaj o spotřebě energie, jestliže není spuštěna žádná funkce a trouba je v režimu s nejnižší spotřebou energie (údaj se uvádí do doby než bude k dispozici vhodná harmonizovaná norma pro ztráty v pohotovostním režimu).

11. Plocha největšího plechu na pečení v cm2 (stanovená jako "plocha povrchu"), v souladu s harmonizovanou normou dle bodu 4 úvodního ustanovení této přílohy.

Je-li v informačním listu reprodukován energetický štítek v barevném nebo černobílém provedení, je třeba připojit pouze údaje, které nejsou na štítku uvedeny.

ČÁST III

ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

V katalozích pro zásilkový prodej, sděleních, písemných nabídkách, reklamách na internetu nebo jiném elektronickém médiu, uvedených podle bodu 8 úvodního ustanovení této přílohy, včetně nabídky vestavných trub určených pro kuchyňské linky, musí být uvedeny tyto údaje ve stanoveném pořadí:

1. obchodní značka výrobce nebo dovozce a identifikační značka modelu spotřebiče (část II. body 1 a 2)

2. třída energetické účinnosti (část II. bod 3)

3. spotřeba energie (část II. bod 5)

4. užitečný objem (část II. bod 6)

5. velikost (část II. bod 7)

6. hluk (část II. bod 9)

Pokud se uvádějí další informace o výrobku, musí být jejich forma a pořadí v této tabulce stejné, jaké byly předepsány v části II. pro informační list.

ČÁST IV

TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Třída energetické účinnosti dutého prostoru trouby se stanoví podle následujících tabulek:

Tabulka 1 – Duté prostory malého objemu

Třída energetické účinnosti Spotřeba energie E1) (kWh) při normalizované zátěži
A E  0,60
B 0,60  E < 0,80
C 0,80  E  1,00
D 1,00  E  1,20
E 1,20  E  1,40
F 1,40  E  1,60
G 1,60  E
1) Stanoveno podle části I bodu V.



Tabulka 2 – Duté prostory středního objemu

Třída energetické účinnosti Spotřeba energie E1) (kWh) při normalizované zátěži
A E  0,80
B 0,80  E  1,00
C 1,00  E  1,20
D 1,20  E  1,40
E 1,40  E  1,60
F 1,60  E  1,80
G 1,80  E
1) Stanoveno podle části I bodu V.



Tabulka 3 – Duté prostory velkého objemu
Třída energetické účinnosti Spotřeba energie E1) (kWh) při normalizované zátěži
A E  1,00
B 1,00  E  1,20
C 1,20  E  1,40
D 1,40  E  1,60
E 1,60  E  1,80
F 1,80  E  2,00
G 2,00  E
1) Stanoveno podle části I bodu V.

Příloha č. 4 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Elektrické ohřívače vody

Úvodní ustanovení

1. Požadavky obsažené v této příloze se vztahují na elektrické akumulační ohřívače teplé užitkové vody napájené z elektrické sítě nízkého napětí a využívající pro ohřev vody Jouleovo teplo (odporový ohřev). Spotřebiče využívající jiný zdroj energie, jako např. plyn, solární energie apod. a nebo využívající elektřiny ze sítě k ohřevu vody jiným způsobem, např. pro pohon tepelného čerpadla, jsou z této úpravy vyňaty.

2. Údaje požadované touto přílohou se zjišťují měřením provedeným podle harmonizovaných technických norem. Údaje se pokládají za splněné pokud jsou ve shodě s právními předpisy nebo technickými normami.1)

3. Technická dokumentace musí obsahovat:

a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu nebo název, adresu místa trvalého pobytu (popřípadě adresu bydliště) nebo místo podnikání nebo sídlo výrobce nebo dovozce,

b) všeobecný popis spotřebiče postačující pro jeho jednoznačnou identifikaci,

c) údaje a případně příslušné výkresy týkající se hlavních znaků konstrukce modelu spotřebiče a zejména součástí, které mají znatelný vliv na jeho spotřebu energie,

d) protokoly o příslušných zkouškách měřením prováděných zkušebními metodami podle technických norem,

e) návod k obsluze.

4. Štítek musí odpovídat požadavkům uvedeným v části I. této přílohy. Štítek musí být umístěn na vnější straně přední nebo horní části spotřebiče tak, aby byl zřetelně viditelný a nebyl zakryt.

5. Obsah a úprava informačního listu musí odpovídat požadavkům uvedeným v části II. této přílohy.

6. Je-li spotřebič nabízen k prodeji, k pronájmu nebo ke splátkovému prodeji prostřednictvím tiskovin nebo jiným způsobem, např. prostřednictvím katalogu zásilkového prodeje, musí tyto informace obsahovat všechny údaje uvedené v části III. této přílohy.

7. Třída energetické účinnosti akumulačního ohřívače vody uvedená na štítku a v informačním listu, musí odpovídat části IV. této přílohy.

Další obsah přílohy č. 4:

Část I ŠTÍTEK

Část II INFORMAČNÍ LIST

Část III ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

Část IV TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Upřesňující údaje uváděné na štítku

Na štítek se uvedou následující údaje:

I. Jméno nebo obchodní značka výrobce nebo dovozce.

II. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

III. Třída energetické účinnosti modelu spotřebiče musí být stanovena v souladu s částí IV. této přílohy. Hrot šipky s písmenem udávajícím třídu energetické účinnosti musí být ve stejné úrovni jako hrot příslušné šipky.

IV. Aniž by byly dotčeny jakékoli požadavky příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být připojena kopie eko-značky v případě, že spotřebiči byla eko-značka udělena v souladu s příslušným ekolabelingovým programem. Její provedení (barevné, rozměrové atd.) musí odpovídat pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

V. Tepelné ztráty spotřebiče v kWh přepočítané na 24 hodin a litr skutečného objemu nádrže, jak vyplývá z příslušných měření v souladu se zkušebními metodami dle technických norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

VI. Jmenovitý objem nádoby v litrech.

VII. Doba ohřevu náplně nádoby v hodinách (zpravidla z 15 st. C na 65 st. C).

VIII. Spotřeba elektřiny v kWh potřebná na ohřev náplně z 15 st. C na 65 st. C).

Grafické provedení

Definice grafického provedení štítku:

Použité barvy:

CMYK - cyan, magenta, žlutá, černá

Příklad 07X0: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % žlutá, 0 % černá

Šipky:

A X0X0

B 70X0

C 30X0

D 00X0

E 03X0

F 07X0

G 0XX0

Barva rámečku: X070

Barva pozadí šipky udávající třídu energetické účinnosti je černá.

Veškerý text je černý. Pozadí je bílé.

ČÁST II

INFORMAČNÍ LIST

Informační list musí obsahovat níže uvedené údaje. Tyto údaje mohou být uvedeny ve stanoveném pořadí v podobě tabulky pro více modelů spotřebiče dodávaných stejným výrobcem nebo dovozcem, anebo připojeny k popisu zařízení.

1. Název nebo obchodní značka výrobce nebo dovozce.

2. Identifikační značka modelu spotřebiče používaná výrobcem nebo dovozcem.

3. Třída energetické účinnosti modelu spotřebiče, jak je stanoveno v části IV. této přílohy, vyjádřená jako "Třída energetické účinnosti ... na stupnici A (nejvyšší účinnost, tj. nízká spotřeba elektrické energie) do G (nejnižší účinnost, tj. vysoká spotřeba elektrické energie)". Pokud je tato informace uvedena ve formě tabulky, může být tato informace vyjádřena i jiným způsobem za předpokladu, že je jasné, že stupnice je od A (nejvyšší účinnost) do G (nejnižší účinnost).

4. Pokud jsou informace uvedeny ve formě tabulky a pokud některému ze spotřebičů uvedených v tabulce byla udělena eko-značka podle příslušného národního, regionálního nebo mezinárodního programu environmentálního značení modelu I. (ekolabelingového programu), může zde být tato informace uvedena. V tom případě musí nadpis řádku znít "Eko-značka" a v příslušném poli musí být kopie eko-značky v takovém barevném a velikostním provedení, které odpovídá pravidlům příslušného ekolabelingového programu.

5. Tepelné ztráty spotřebiče v kWh přepočítané na 24 hodin a litr skutečného objemu nádrže, jak vyplývá z příslušných měření v souladu se zkušebními metodami dle technických norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

6. Jmenovitý objem nádoby v litrech v souladu se zkušebními metodami dle technických norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

7. Doba ohřevu náplně nádoby v hodinách (zpravidla z 15 st. C na 65 st. C) v souladu se zkušebními metodami dle technických norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

8. Spotřeba elektřiny v kWh potřebná na ohřev náplně z 15 st. C na 65 st. C v souladu se zkušebními metodami dle technických norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

Je-li v informačním listu reprodukován energetický štítek v barevném nebo černobílém provedení, je třeba připojit pouze údaje, které nejsou na štítku uvedeny.

ČÁST III

ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

V katalozích pro zásilkový prodej a v jiných tiskovinách dle bodu 6 úvodního ustanovení této přílohy musí být uvedeny následující údaje v tomto pořadí:

1. Třída energetické účinnosti (část II. bod 3)

2. Tepelné ztráty spotřebiče (část II. bod 5)

3. Jmenovitý objem nádoby (část II. bod 6)

4. Doba ohřevu náplně nádoby (část II. bod 7)

5. Spotřeba elektřiny potřebné na ohřev náplně (část II. bod 8)

V případě, že jsou uváděny jiné údaje obsažené v informačním listu, musí být uvedeny způsobem stanoveným v části II. této přílohy a musí být zahrnuty do výše uvedené tabulky v pořadí stanoveném pro informační list.

ČÁST IV

TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Třída energetické účinnosti se stanoví v souladu s tabulkou:

Třída energetické účinnosti Tepelné ztráty I ve Wh přepočítané na litr skutečného objemu nádob za 24 hodin A I < 5 B 5 < I < 7 C 7 < I < 9 D 9 < I < 11 E 11 < I < 13 F 13 < I < 15 G I >15

Příloha č. 5 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Zdroje světla

Úvodní ustanovení

1. Požadavky obsažené v této příloze se vztahují na elektrické zdroje světla napájené z elektrické sítě (žárovky a integrální kompaktní zářivky) a na zářivky pro domácnost (včetně lineárních a neintegrálních kompaktních zářivek), i když jsou prodávány pro jiné účely než pro použití v domácnosti. Jestliže zařízení, jehož součástí je světelný zdroj, může být konečným uživatelem rozebráno, je pro účely této přílohy "zdrojem světla" ta část nebo části, která vyzařuje nebo které vyzařují světlo.

2. Tato příloha se nevztahuje na následující zdroje světla:

a) zdroje světla se světelným tokem větším než 6 500 lumenů,

b) zdroje světla s příkonem nižším než 4 watty,

c) reflektorové žárovky,

d) zdroje světla pro použití s jinými zdroji energie, např. bateriemi,

e) zdroje světla, které nejsou uváděny na trh nebo nejsou předmětem obchodu zejména pro účely vytváření světla ve viditelné části spektra (400 až 800 nm),

f) zdroje světla, které jsou uváděny na trh nebo jsou předmětem obchodu přednostně pro účely jiné než osvětlování. Pokud však je zdroj světla nabízen k prodeji, k pronájmu, ke splátkovému prodeji nebo vystaven samostatně, např. jako náhradní díl, musí být zahrnut do oblasti působnosti této přílohy.

3. Údaje požadované touto přílohou se zjišťují měřením provedeným podle harmonizovaných technických norem. Údaje se pokládají za splněné pokud jsou ve shodě s právními předpisy nebo technickými normami.1)

4. Technická dokumentace musí obsahovat:

a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu nebo název, adresu místa trvalého pobytu (popřípadě adresu bydliště) nebo místo podnikání nebo sídlo výrobce nebo dovozce ,

b) všeobecný popis zdroje světla, postačující pro jeho jednoznačnou identifikaci,

c) údaje a případně příslušné výkresy týkající se hlavních znaků konstrukce modelu spotřebiče a zvláště položek, které mají znatelný vliv na jeho spotřebu energie,

d) protokoly o příslušných zkouškách měřením prováděných na modelu spotřebiče za použití zkušebních metod podle harmonizovaných norem uvedených v bodě 3,

e) návod k použití (pokud existuje).

5. Štítek odpovídá požadavkům specifikovaným v části I. této přílohy. Štítek je umístěn, natištěn nebo upevněn na vnějším povrchu samostatného obalu zdroje světla. Viditelnost štítku nesmí být znemožněna nebo snížena jakýmkoliv umístěným, vytištěným nebo upevněným údajem na vnějším povrchu samostatného obalu zdroje světla. V části I. této přílohy je specifikováno, jak může být štítek proveden v případě velmi malého obalu.

6. Obsah a úprava informačního listu odpovídá požadavkům uvedeným v části II. této přílohy.

7. Je-li spotřebič nabízen k prodeji, k pronájmu nebo k prodeji na splátky prostřednictvím tiskovin nebo jiným způsobem, např. prostřednictvím katalogu zásilkového prodeje, musí tyto nabídky obsahovat všechny informace uvedené v části III. této přílohy.

8. Třída energetické účinnosti zdroje světla uvedená na štítku a v informačním listu odpovídá části IV. této přílohy.

9. Štítek se volí z vyobrazení uvedených v části I. této přílohy. Pokud štítek není na obalu natištěn, ale je samostatný a je na obal např. nalepen, musí se použít barevné verze. Pokud se použije verze "černá na bílé", je třeba volit takové barvy tisku a pozadí, které zajistí čitelnost štítku.

Další obsah přílohy č. 5:

Část I ŠTÍTEK

Část II INFORMAČNÍ LIST

Část III ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

Část IV TŘÍDA EHNERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Upřesňující údaje uváděné na štítku

Na štítku se uvedou následující údaje:

I. Třída energetické účinnosti zdroje světla stanovená v souladu s částí IV. této přílohy. Hrot šipky s písmenem udávajícím třídu energetické účinnosti musí být ve stejné úrovni jako hrot příslušné šipky.

II. Světelný tok zdroje světla (v lumenech) měřený v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

III. Příkon (ve wattech) zdroje světla měřený v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 2 úvodního ustanovení této přílohy.

IV. Jmenovitá střední doba života zdroje světla měřená v souladu se zkušebními metodami dle harmonizovaných norem podle bodu 3 úvodního ustanovení této přílohy.

V případě, že jsou údaje požadované v bodech II., III. nebo IV. uvedeny jinde na obalu zdroje světla, mohou být na štítku včetně příslušného rámečku vypuštěny.

¨

Grafické provedení

Údaje pro tisk štítku:

Štítek musí být ohraničen prázdným okrajem o šířce alespoň 5 mm (jak je znázorněno). V případě, že žádná ze stran obalu není natolik dlouhá, aby se na ni vešel štítek a tento prázdný okraj, nebo v případě, že by bylo pokryto více než 50 % plochy povrchu na nejdelší straně, může být štítek a okraj zmenšen, avšak ne více, než je požadováno pro splnění obou těchto podmínek. V žádném případě nesmí být štítek zmenšen více než na (délkově) 40 % své normalizované velikosti. Je-li obal pro tento zmenšený štítek příliš malý, musí být štítek ke zdroji světla nebo k obalu připevněn. Postačuje však štítek o normální velikosti je-li vystaven spolu se zdrojem světla, například upevněn k pultu, na němž je zdroj světla vystaven.

Definice grafického provedení štítku.

Použité barvy:

CMYK - cyan, magenta, žlutá, černá

Příklad 07X0: 0 % cyan, 70 % magenta, 100 % žlutá, 0 % černá

Šipky:

A X0X0

B 70X0

C 30X0

D 00X0

E 03X0

F 07X0

G 0XX0

Barva rámečku: X070

Barva pozadí šipky udávající třídu energetické účinnosti je černá.

Veškerý text je černý. Pozadí je bílé.

ČÁST II

INFORMAČNÍ LIST

Informační list musí obsahovat údaje stanovené pro štítek2) (údaje jsou stejné jako v části I. této přílohy).

ČÁST III

ZÁSILKOVÝ PRODEJ A JINÉ DRUHY ZPROSTŘEDKOVANÉHO PRODEJE

V katalozích pro zásilkový prodej a v jiných informacích a nabídkách uvedených v bodě 7 úvodního ustanovení této přílohy musí být buďto kopie štítku nebo následující údaje, tak jak je uvedeno v části II., respekt. části I. této přílohy, v tomto pořadí:

1. Třída energetické účinnosti vyjádřená jako "Třída energetické účinnosti ... na stupnici A (vyšší účinnost) až G (nižší účinnost)". Pokud je informace uvedena ve formě tabulky, může to být vyjádřeno jinými prostředky za předpokladu, že je jasné, že stupnice je od A (vyšší účinnost) do G (nižší účinnost).

2. Světelný tok zdroje světla (v lumenech).

3. Příkon (ve wattech).

4. Jmenovitá střední doba životnosti zdroje světla (v hodinách).

ČÁST IV

TŘÍDA ENERGETICKÉ ÚČINNOSTI

Třída energetické účinnosti zdroje světla se určuje takto:

Zdroje světla se zařazují do třídy A, jestliže:

  • u zářivek bez vestavěného předřadníku

(zdroje světla, které vyžadují předřadník nebo jiné zařízení pro připojení k síti)

  • u jiných zdrojů světla

kde Φ je světelný tok zdroje světla v lumenech

kde W je příkon zdroje světla ve wattech.

Není-li zdroj světla zařazen do třídy A, vypočítá se referenční příkon WR ze vztahu:

, jestliže Φ > 34 lumenů

0,2 Φ, jestliže Φ ≤ 34 lumenů

kde Φ je světelný tok zdroje světla v lumenech.

Index energetické účinnosti EI se stanoví ze vztahu:

kde W je příkon zdroje světla ve wattech.

Třídy energetické účinnosti se pak určují z následující tabulky:

Třída energetické účinnosti Index energetické účinnosti EI
B EI < 60 %
C 60 % ≤ EI < 80 %
D 80 % ≤ EI < 95 %
E 95 % ≤ EI < 110 %
F 110 % ≤ EI < 130 %
G EI ≥ 130 %“

Příloha č. 6 k vyhlášce č.../2011 Sb.

Předřadníky k zářivkám

Úvodní ustanovení

1. Tato příloha se vztahuje na předřadníky k zářivkám (dále jen "předřadníky") napájené z elektrické sítě.

2. Z oblasti působnosti této přílohy jsou vyňaty:

a) předřadníky, které tvoří nedílnou součást světelného zdroje,

b) předřadníky, které jsou určeny speciálně pro svítidla zabudovaná do nábytku, a předřadníky, které tvoří nevyměnitelnou součást svítidla a nemohou být odděleně od něj zkoušeny,

c) předřadníky určené na vývoz ze Společenství jako samostatné součástky nebo vestavěné do svítidel.

3. Předřadníky se klasifikují podle části I. této přílohy.

4. Během první etapy, upřesněné v dalších bodech této přílohy, mohou být předřadníky uváděny na trh jako samostatné součástky nebo vestavěné do svítidel pouze tehdy, jestliže spotřeba energie předřadníku nepřekračuje maximální příkon obvodů předřadník-světelný zdroj stanovený pro jednotlivé kategorie předřadníků v částech I., II. a III. této přílohy.

5. Výrobce předřadníků, je zplnomocněný zástupce nebo dovozce odpovědný za uvádění předřadníků na trh jako samostatných součástek nebo předřadníků vestavěných do svítidel odpovídá za zajištění, že každý předřadník, který je uváděn na trh jako samostatná součástka nebo vestavěný do svítidla, splňuje požadavky bodu 4.

6. Technická dokumentace musí obsahovat:

a) jméno a příjmení nebo obchodní firmu nebo název, adresu místa trvalého pobytu (popřípadě adresu bydliště) nebo místo podnikání nebo sídlo výrobce nebo dovozce,

b) celkový popis modelu spotřebiče postačující pro jeho jednoznačnou identifikaci,

c) informace, popřípadě doplněné výkresem, týkající se hlavních vlastností konstrukce modelu spotřebiče a zejména prvků, které významně ovlivňují jeho spotřebu elektrické energie,

d) návod k obsluze,

e) výsledky měření spotřeby elektrické energie provedeného podle bodu 8,

f) údaje týkající se shody těchto měření s požadavky na spotřebu energie stanovenými touto přílohou.

7. Technickou dokumentaci vypracovanou v rámci provádění jiného právního předpisu Společenství je možno použít, pokud splňuje požadavky uvedené v této příloze.

8. Výrobci a dovozci předřadníků odpovídají za stanovení spotřeby energie každého předřadníku podle postupů uvedených v harmonizovaných technických normách1) a za prokázání shody s požadavky bodů 4 a 5 a bodu 1.

Předřadníky uváděné na trh jako samostatné součástky nebo vestavěné do svítidel musí být opatřeny označením CE skládajícím se z iniciál "CE". Označení CE musí viditelné, čitelné a nesmazatelné a musí být připojeno k předřadníkům a jejich obalu. Jestliže se předřadníky uvádějí na trh vestavěné do svítidel, připojuje se označení CE na svítidla a na jejich obal.

0. Pokud se zjistí, že označení CE bylo připojeno neoprávněně, výrobce nebo jeho zplnomocněný zástupce, který je ve Společenství uvede předřadník do shody s ustanoveními této přílohy a ukončí jejich porušování. Není-li výrobce ani jeho zplnomocněný zástupce ve Společenství, tuto povinnost má dovozce, která uvádí předřadníky na trh jako samostatné součástky nebo vestavěné do svítidel.

1. Nejsou-li předřadníky ve shodě s ustanoveními této přílohy, přijme výrobce nebo dovozce veškerá příslušná opatření podle bodu 12, aby bylo zakázáno uvádění na trh nebo prodej daných předřadníků.

2. Každé opatření podle této přílohy, které obsahuje zákaz uvádění na trh nebo do prodeje předřadníků jako samostatných součástek nebo předřadníků vestavěných do svítidel, musí být přesně zdůvodněno. Toto opatření musí být neprodleně oznámeno výrobci, jeho zplnomocněnému zástupci, který je ve Společenství nebo dovozce, který uvádí předřadníky na trh, spolu s informací o tom, jaké má podle právních předpisů zákonné možnosti opravného prostředku a o lhůtách pro jeho uplatnění.

3. Po pěti letech ode dne účinnosti této vyhlášky, tj. během druhé etapy, výrobci či dovozci zajistí, aby maximální příkon obvodů předřadník-světelný zdroj odpovídat hodnotám uvedeným v části IV. této přílohy, zejména v souvislosti s body 4 a 5.

Další obsah přílohy č. 6:

Část I KATEGORIE PŘEDŘADNÍKŮ

Část II METODA VÝPOČTU MAXIMÁLNÍHO PŘÍKONU OBVODŮ PŘEDŘADNÍK-SVĚTELNÝ ZDROJ PRO DANÝ DRUH PŘEDŘADNÍKU

Část III PRVNÍ ETAPA

Část IV DRUHÁ ETAPA

ČÁST I

KATEGORIE PŘEDŘADNÍKŮ

Před výpočtem maximálního příkonu obvodů předřadník-světelný zdroj pro daný předřadník je nutno nejprve zařadit předřadník do některé z níže uvedených kategorií:

Kategorie Druh předřadníku
1 Předřadník pro lineární dvoupaticovou zářivku
2 Předřadník pro jednopaticovou zářivku dvojitou
3 Předřadník pro jednopaticovou zářivku čtyřnásobnou, plochou
4 Předřadník pro jednopaticovou zářivku čtyřnásobnou
5 Předřadník pro jednopaticovou zářivku šestinásobnou
6 Předřadník pro jednopaticovou zářivku čtvercovou

ČÁST II

METODA VÝPOČTU MAXIMÁLNÍHO PŘÍKONU OBVODŮ PŘEDŘADNÍK-SVĚTELNÝ ZDROJ PRO DANÝ DRUH PŘEDŘADNÍKU

Energetická účinnost obvodu předřadník-světelný zdroj je určena maximálním příkonem obvodu. Jeho hodnota závisí na příkonu světelného zdroje a na druhu předřadníku; maximální příkon obvodů předřadník-světelný zdroj pro daný předřadník je proto definován jako maximální příkon obvodu předřadník- světelný zdroj, jehož hodnota je různá pro každou úroveň příkonu světelného zdroje a každý druh předřadníku.1)

ČÁST III

PRVNÍ ETAPA

Maximální příkon obvodů předřadník-světelný zdroj uvedený ve W je stanoven tabulkou:

Kategorie předřadníku Příkon světelného zdroje Maximální příkon obvodů předřadník světelný zdroj
50 Hz vysoký kmitočet
1 15 W 18 W 30 W 36 W 38 W 58 W 70 W 13,5 W 16 W 24 W 32 W 32 W 50 W 60 W 25 W 28 W 40 W 45 W 47 W 70 W 83 W
2 18 W 24 W 36 W 16 W 22 W 32 W 28 W 34 W 45 W
3 18 W 24 W 36 W 16 W 22 W 32 W 28 W 34 W 45 W
4 10 W 13 W 18 W 26 W 9,5 W 12,5 W 16,5 W 24 W 18 W 21 W 28 W 36 W
5 18 W 26 W 16 W 24 W 28 W 36 W
6 10 W 16 W 21 W 28 W 38 W 9 W 14 W 19 W 25 W 34 W 18 W 25 W 31 W 38 W 47 W

Je-li předřadník určen pro světelný zdroj, jehož příkon je mezi dvěma hodnotami uvedenými v tabulce, vypočte se maximální příkon obvodu předřadník-světelný zdroj lineární interpolací mezi dvěma hodnotami maximálního příkonu obou nejbližších světelných zdrojů, které jsou uvedeny v tabulce.

Například je-li předřadník kategorie 1 hodnocen pro světelný zdroj příkonu 48 W při 50 Hz, vypočte se maximální příkon obvodu předřadník-světelný zdroj takto:

47 + (48 – 38) · (70 – 47)/(58 – 38) = 58,5 W

ČÁST IV

DRUHÁ ETAPA

Maximální příkon obvodů předřadník-světelný zdroj uvedený ve W je stanoven tabulkou:

Kategorie předřadníku Příkon světelného zdroje Maximální příkon obvodů předřadník světelný zdroj
50 Hz vysoký kmitočet
1 15 W 18 W 30 W 36 W 38 W 58 W 70 W 13,5 W 16 W 24 W 32 W 32 W 50 W 60 W 23 W 26 W 38 W 43 W 45 W 67 W 80 W
2 18 W 24 W 36 W 16 W 22 W 32 W 26 W 32 W 43 W
3 18 W 24 W 36 W 16 W 22 W 32 W 26 W 32 W 43 W
4 10 W 13 W 18 W 26 W 9,5 W 12,5 W 16,5 W 24 W 16 W 19 W 26 W 34 W
5 18 W 26 W 16 W 24 W 26 W 34 W
6 10 W 16 W 21 W 28 W 38 W 9 W 14 W 19 W 25 W 34 W 16 W 23 W 29 W 36 W 45 W

Je-li předřadník určen pro světelný zdroj, jehož příkon je mezi dvěma hodnotami uvedenými v tabulce, vypočte se maximální příkon obvodu předřadník-světelný zdroj lineární interpolací mezi dvěma hodnotami maximálního příkonu obou nejbližších světelných zdrojů, které jsou uvedeny v tabulce.

Například je-li předřadník kategorie 1 hodnocen pro světelný zdroj příkonu 48 W při 50 Hz, vypočte se maximální příkon obvodu předřadník-světelný zdroj takto:

45 + (48 – 38) · (67 – 45)/(58 – 38) = 56 W

Příloha č. 7 k vyhlášce č. xx/2011 Sb.

Seznam přímo použitelných předpisů Evropské unie, týkající se výrobků spojených se spotřebou energie o požadavcích na ekodesign

Výrobky spojené se spotřebou energie Uvedení v předpisu
Elektrická a elektronická zařízení určená pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu Nařízení Komise (ES) č. 1275/2008 ze dne 17. prosince 2008, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu
Set-top-boxy Nařízení komise (ES) č. 107/2009 ze dne 4. února 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign jednoduchých set-top-boxů..
Chladící spotřebiče Nařízení Komise (ES) č. 643/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign chladicích spotřebičů pro domácnost
Televizní přijímače Nařízení Komise (ES) č. 642/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign televizních přijímačů
Bezucpávková oběhová čerpadla Nařízení Komise (ES) č. 641/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign samostatných bezucpávkových oběhových čerpadel a bezucpávkových oběhových čerpadel vestavěných ve výrobcích
Elektromotory Nařízení Komise (ES) č. 640/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign elektromotorů
Externí zdroje elektrické energie Nařízení Komise (ES) č. 278/2009 ze dne 6. dubna 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie externích zdrojů napájení ve stavu bez zátěže a jejich průměrné energetické účinnosti v aktivním režimu
Nesměrové světelné zdroje Nařízení Komise (ES) č. 244/2009 ze dne 18. března 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign nesměrových světelných zdrojů pro domácnost
Zářivky bez integrovaného přeřadníku, vysoce intenzivní výbojky a předřadníky a svítidla Nařízení Komise (EU) č. 347/2010 ze dne 21. dubna 2010 , kterým se mění nařízení Komise (ES) č. 245/2009, pokud jde o požadavky na ekodesign pro zářivky bez integrovaného předřadníku, vysoce intenzivní výbojky a předřadníky a svítidla, jež mohou sloužit k provozu těchto zářivek a výbojek
Pračky pro domácnost Nařízení Komise (EU) č. 1015/2010 ze dne 10. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign praček pro domácnost
Myčky nádobí pro domácnost Nařízení Komise (EU) č. 1016/2010 ze dne 10. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign myček nádobí pro domácnost
Ventilátory poháněné elektromotory s příkonem v rozmezí od 125 W do 500 kW Nařízení Komise (EU) č. 327/2011 ze dne 30. března 2011 , kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign ventilátorů poháněných elektromotory s příkonem v rozmezí od 125 W do 500 kW

Příloha č. 8 k vyhlášce č…/2011 Sb.

Označování CE

  1. Označení CE musí mít výšku alespoň 5 mm. Při zmenšení nebo zvětšení označení CE je nutné dodržet rozměry uvedené na obrázku.

  1. Označení CE musí být připojeno k výrobku. Není-li to možné, musí být připojeno k obalu a k průvodním dokladům.

Příloha č. 9 k vyhlášce č…./2011 Sb.

Postup posuzování shody

Interní kontrola návrhu

(1) Výrobce sestaví technickou dokumentaci podle odst. 2, která umožní posouzení shody výrobku s požadavky uvedenými v přímo použitelném předpisu Evropské unie.

(2) Technická dokumentace obsahuje zejména

a) obecný popis výrobku a jeho zamýšlené použití;

b) výsledky příslušných studií vlivu na životní prostředí, které výrobce provedl, nebo i odkazy na související literaturu nebo případové studie, které výrobce použil při vyhodnocení, dokumentování a určení řešení návrhu výrobku;

c) ekologický profil, je-li vyžadován přímo použitelným předpisem Evropské unie;

d) prvky specifikace návrhu výrobku týkající se prvků nebo funkce výrobků, které mohou mít vliv na životní prostředí během životního cyklu tohoto výrobku;

e) seznam příslušných harmonizovaných norem, které byly zcela nebo částečně použity, a popis řešení přijatých ke splnění požadavků použitelného prováděcího opatření, nebyly-li použity normy nebo pokud tyto normy nepokrývají zcela požadavky použitelného prováděcího opatření;

f) kopie údajů o prvků nebo funkcí výrobků, které mohou mít vliv na životní prostředí během životního cyklu tohoto výrobku, a

g) výsledky provedených měření požadavků na ekodesign, včetně údajů o shodě těchto měření s požadavky na ekodesign.

(3) Výrobce přijme veškerá opatření nezbytná k zajištění toho, aby byl výrobek vyráběn v souladu se specifikacemi návrhu uvedenými v technické dokumentaci.

Systém řízení pro posuzování shody

(1) K posouzení shody výrobku lze použít systém řízení za předpokladu, že do něj výrobce začlení prvky týkající se životního prostředí uvedené v odst. 2.

(2) Prvky týkající se životního prostředí u systému řízení, kterými výrobce může prokázat, že výrobek splňuje požadavky použitelného prováděcího opatření, jsou:

a) Výrobková politika orientovaná na životní prostředí

Výrobce musí prokázat shodu s požadavky přímo použitelného předpisu Evropské unie. Výrobce musí být schopen rovněž předložit rámec pro určování a přezkum cílů a ukazatelů v oblasti vlivu výrobku na životní prostředí za účelem zlepšení celkového vlivu výrobku na životní prostředí.

Veškerá opatření, která výrobce přijme ke zlepšení celkového vlivu výrobku na životní prostředí a případně k vytvoření jeho ekologického profilu, vyžaduje-li to přímo použitelný předpis Evropské unie, prostřednictvím návrhu a úpravou výrobního procesu, musí být systematicky a řádně dokumentována ve formě písemných postupů a pokynů.

Tyto postupy a pokyny musí zejména obsahovat náležitý popis

1) seznamu dokumentů, které je třeba vyhotovit k prokázání shody výrobku a které musí být případně dostupné;

2) cílů a ukazatelů v oblasti vlivu výrobku na životní prostředí a organizační struktury, odpovědnosti, řídících pravomocí a přidělování zdrojů s ohledem na splnění a udržení těchto cílů a ukazatelů;

3) kontrol a zkoušek, které je třeba provést po dokončení výroby k ověření, zda výrobek splňuje ukazatele v oblasti vlivu na životní prostředí;

4) postupů pro kontrolu a zajištění pravidelné aktualizace požadované dokumentace a

5) způsobu, kterým se ověřuje začlenění prvků týkajících se životního prostředí do systému řízení a jejich účinnost.

b) Plánování

Výrobce vypracuje a uchovává

1) postupy vytvoření ekologického profilu výrobku;

2) cíle a ukazatele v oblasti vlivu výrobku na životní prostředí, které zohledňují možnosti technických řešení zahrnujících i technické a ekonomické požadavky, a

3) program k dosažení těchto cílů.

c) Provedení a dokumentace

c.1) Dokumentace k systému řízení musí splňovat zejména tyto podmínky:

1) odpovědnost a pravomoc je určena a zdokumentována s cílem zajistit účinný vliv výrobku na životní prostředí a zprávy o jeho provozu za účelem kontroly a zlepšení;

2) jsou vypracovány dokumenty, které uvedou uplatňované techniky kontroly a ověřování návrhu a procesy a systematická opatření, které jsou používány při navrhování výrobku, a

3) výrobce vyhotovuje a uchovává údaje, ve kterých jsou popsány hlavní prvky systému řízení týkající se životního prostředí a postupy ke kontrole všech požadovaných dokladů.

c.2) Dokumentace k výrobku obsahuje zejména

1) obecný popis výrobku a jeho zamýšlené použití;

2) výsledky příslušných studií vlivu na životní prostředí, které výrobce provedl, nebo i odkazy na související literaturu nebo případové studie, které výrobce použil při vyhodnocení, dokumentování a určení řešení návrhu výrobku;

3) ekologický profil, je-li vyžadován prováděcím opatřením;

4) dokumenty popisující výsledky provedených měření požadavků na ekodesign včetně údajů o shodě těchto měření s požadavky na ekodesign stanovenými v přímo použitelném předpisu Evropské unie;

5) výrobce vyhotoví specifikaci, která uvádí zejména použité normy; nebyly-li použity harmonizované normy nebo nepokrývají-li harmonizované normy zcela požadavky přímo použitelného předpisu Evropské unie, prostředky, které byly použity k zajištění souladu, a

6) kopie údajů o prvcích nebo funkcí výrobku, které mohou mít vliv na životní prostředí během životního cyklu tohoto výrobku v návrhu výrobku, které jsou poskytovány v souladu s požadavky na ekodesign na poskytování informací.

d) Kontroly a nápravná opatření

d.1) Výrobce

1) přijme veškerá opatření nezbytná k zajištění toho, aby byl výrobek vyráběn v souladu se specifikacemi návrhu a s požadavky přímo použitelné předpisu Evropské unie, jež se na tento výrobek vztahuje;

2) vypracovává a uchovává postupy ke kontrole a řešení neshody a provádí změny v dokumentovaných postupech vyplývající z nápravných opatření a

3) provádí přinejmenším každé tři roky úplný interní audit systému řízení s ohledem na jeho prvky týkající se životního prostředí.

Důvodová zpráva

1. OBECNÁ ČÁST

  1. Závěrečná zpráva o hodnocení dopadů regulace podle obecných zásad - RIA

A. Důvod předložení

A.1) Název

Nová vyhláška o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie

A.2) Identifikace problému, cílů, kterých má být dosaženo, rizik spojených s nečinností

A.2.1.) Identifikace problému a cílů, kterých má být dosaženo

Úprava vyplývá z transpozice evropské legislativy, a to směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010 o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou energie a v normalizovaných informacích o výrobku a směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie.

Návrh vyhlášky k ustanovení zákona § 8, podle požadavků zmíněné směrnice 2010/30/EU je koncipován tak, aby získání přesných, věcných a srovnatelných informací o specifické spotřebě energie výrobků spojených se spotřebou energie ovlivnilo konečného uživatele výrobku v tom smyslu, že při výběru dá přednost výrobkům s nižší spotřebou energie, nebo které nepřímo vedou k nižší spotřebě energie a jiných hlavních zdrojů během používání, což bude nutit výrobce k opatřením ke snížení spotřeby energie a jiných hlavních zdrojů u výrobků, které vyrábějí. Tím by se rovněž mělo nepřímo podpořit účinné využívání těchto výrobků s cílem přispět k cíli ČR zvýšit energetickou účinnost. Působením samotných tržních sil bez těchto informací nedojde k prosazení racionálního využívání energie a jiných hlavních zdrojů u těchto výrobků.

Na výrobky spojené se spotřebou energie, které mají během používání významný přímý nebo nepřímý dopad na spotřebu energie nebo případně hlavních zdrojů a které poskytují dostatečný prostor pro zvýšení účinnosti se vztahuje akt v přenesené pravomoci (příslušné Nařízení komise k dané směrnici), pokud poskytování informací prostřednictvím energetických štítků může přimět konečné uživatele ke koupi účinnějších výrobků. Další nařízení komise pro výrobky spojené se spotřebou energie budou následovat, tak jak budou schvalována v Evropské komisy. Tato nařízení komise budou do legislativy implementována formou novely této prováděcí vyhlášky.

Na výrobky spojené se spotřebou energie připadá velká část spotřeby přírodních zdrojů a energie. Mají rovněž řadu jiných významných dopadů na životní prostředí. U naprosté většiny kategorií výrobků, které jsou dostupné na trhu, je možné zaznamenat značně různou míru dopadu na životní prostředí, ačkoli mají podobnou funkci a výkon. V zájmu trvale udržitelného rozvoje by se mělo podporovat neustálé zlepšování celkového dopadu těchto výrobků na životní prostředí, zejména určením hlavních zdrojů negativních dopadů na životní prostředí a zamezením přenášení znečištění, pokud toto zlepšení nepředstavuje nepřiměřené náklady.

Ekodesign výrobků je zásadním faktorem strategie Unie pro integrovanou výrobkovou politiku. Jako preventivní přístup, který má optimalizovat vliv výrobků na životní prostředí při současném zachování jejich funkčních vlastností, poskytuje skutečně nové příležitosti pro výrobce, spotřebitele i pro společnost jako celek.

Nutná opatření na zlepšení vlivu výrobku na životní prostředí lze učinit již během fáze návrhu výrobků spojených se spotřebou energie, jelikož se ukazuje, že znečištění způsobené během životního cyklu výrobku je určeno v této fázi a zde má původ většina souvisejících nákladů.

Návrh vyhlášky k ustanovení zákona § 8a, podle požadavků zmíněné směrnice 2009/125/ES je koncipován tak, aby u určených výrobků spojených se spotřebou energie došlo ke značnému zlepšení s cílem snížení dopadů na životní prostředí a dosažení úspor energie. Dosažení snížení dopadů na životní prostředí a úspor energie je zajišťováno lepším návrhem, což rovněž vede k ekonomickým úsporám a prospěchu podniků i konečných uživatelů.

A.2.2.) Identifikace rizik spojených s nečinností

ČR by nesplnila svoji povinnost vyplývající z členství v Evropské unii. Dále jde o riziko, že by se české podnikatelské subjekty, které budou vyrábět výrobky spojené se spotřebou energie dostali do nevýhodné pozice vůči subjektům z ostatních členských států EU, protože by jejich výrobky nebyly vyrobeny v souladu s evropskými požadavky. Takové výrobky by nebyly řádně označeny energetickým štítkem nebo označením CE, a tudíž by nemohly být umístěny na vnitřním trh EU a volně se na něm pohybovat.

B. Návrh variant řešení

Při zvažování možných variant přicházela v úvahu pouze dvě následující řešení.

  • Varianta 1 („nulová varianta“)

Tzv. nulová varianta je přestavovaná neimplementováním směrnice 2010/30/EU a 2009/125/ES a příslušných aktů v přenesené pravomoci, tj. nařízeních komise k daným směrnicím.

  • Varianta 2 (implementace směrnice 2010/30/EU a 2009/125/ES a příslušných aktů v přenesené pravomoci)
  1. novelizace stávající vyhlášky č. 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické spotřebiče uváděné na trh – vydání novely vyhlášky není možné a to z důvodu, že novela zákona o hospodaření energií stanoví nové požadavky související se štítkováním výrobků spojených se spotřebou energie a s požadavky na ekodesign, které do původní vyhlášky nelze zakomponovat.
  2. nová vyhláška – příprava nového právního předpisu, který proveden ustanovení novely zákona o hospodaření energií ve smyslu nových požadavků souvisejících se štítkováním výrobků spojených se spotřebou energie a s požadavky na ekodesign.
  1. Dotčené subjekty

Dotčenými subjekty, na které má navrhovaná úprava dopad, jsou na straně jedné výrobci, zplnomocnění zástupci a dovozci výrobků spojených se spotřebou energie a také obchodníci s temito výrobky, na které budou kladeny požadavky na své náklady plnit povinnosti zavedené v návrhu novely zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií.

Na druhé straně budou dotčenými subjekty také koneční uživatelé (spotřebitelé nebo jiné osoby), kteří v souvislosti s povinnostmi na snížení dopadů výrobků spojeného se spotřebou energie na životní prostředí budou „čerpat“ z tohoto plynoucí ekonomický efekt (úspory energie).

Dále je dotčeným subjektem také zcela jistě příslušný kontrolní orgán, kterým i nadále bude v upravené a rozšířené kompetenci Státní energetická inspekce. Ta bude vykonávat kontrolu plnění povinností stanovených v návrhu zákona u výrobců, zplnomocněných zástupců, dovozců, dodavatelů a obchodníků výrobků spojených se spotřebou energie, a to v celém rozsahu jejich životního cyklu počínaje jejich uváděním na trh. Kontrolu bude vykonávat v rozšířeném rozsahu plynoucím z implementace příslušných směrnic EU a především navazující široké škály přímo aplikovatelných předpisů (Nařízení EU) k jednotlivým výrobkům spojených se spotřebou energie, přičemž jejich počet (nařízení) bude i nadále narůstat, neboť v současné době v dané oblasti není jejich tvorba v rámci EU ukončena.

Konzultace

Konzultace ohledně způsobu řešení byly vedeny se Státní energetickou inspekcí a Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.

E. Vyhodnocení nákladů a přínosů

  • Identifikace nákladů a přínosů všech variant

Varianta 1 nemá, oproti současnému stavu, žádný dopad na státní rozpočet, nicméně neimplementace směrnice 2010/30/EU a směrnice 2009/125/ES by znamenala zahájení řízení Evropské komise s Českou republikou. Neimplementací zmíněné legislativy, by nedošlo k zavedení legislativních opatření vedoucích k prodeji, podpoře a užívání určených výrobků, které kladnou důraz na snížení dopadu při jejich navrhování a užívání, tj. celém životním cyklu výrobku na životní prostředí. Stávající ustanovení v zákoně č. 406/2000 Sb. neumožňují dostatečnou komplexní kontrolu těchto ustanovení a plný výkon potřebných oprávnění Státní energetickou inspekcí, a to především z důvodu implementace aktů v přenesené působnosti (Nařízení komise), které jsou prováděcím předpisem ke směrnicím 2010/30/EU a 2009/125/ES.

Varianta 1 krom výše uvedeného vede přímo k porušení článku 3 a 20 směrnice 2009/125/ES, kde je stanoveno, že členské státy určí orgány odpovědné za dohled nad trhem s určenými výrobky spojenými se spotřebou energie a zajistí, aby tyto orgány měly potřebné pravomoci pro kontrolu a tyto pravomoci využívaly včetně stanovení příslušných sankcí. Dále varianta vede také přímo k porušení článku 15 směrnice 2010/30/EU, kde je uvedeno, že členské státy stanový pravidla pro sankce za porušení vnitrostátních předpisů přijatých podle této směrnice a jejích aktů v přenesené působnosti, včetně ustanovení proti neoprávněnému používání energetického štítku, a přijmou všechna nezbytná opatření k zajištění jejich uplatňování.

Varianta 2 včetně obou podvariant a) a b) nemá také, oproti současnému stavu, žádný dopad na státní rozpočet. Tato varianta má dále pozitivní dopad na podnikatelské prostředí v České republice. Vede ke vzájemné konkurenci subjektů vyrábějící, dovážející a dodávající výrobky spojené se spotřebou energie, ze kterého plyne efekt pro Českou republiku z hlediska sníženého dopadu určených výrobků se spotřebou energie na životní prostředí. Z tohoto hlediska je možné počítat s nižšími finančními náklady státního rozpočtu na ochranu životního prostředí plynoucí z prodeje a následného používání výrobků, které kladou důraz na snížený dopad na životní prostředí a úspory energie při jejich používání. V důsledku prosazování energeticky úsporných výrobku bude mít toto vliv na ochranu tuzemských primárních energetických zdrojů.

Navrhované úpravy plynoucí z implementace příslušných směrnic vedou současně ke stanovení standardního konkurenčního prostředí při zajištění dostatečné ochrany a informovanosti konečných spotřebitelů při užití výrobků spojených se spotřebou energie realizovaného dostatečnými oprávněními a rozsahem působnosti nezávislého a odborně zdatného a dostatečnou personální kapacitou vybaveného příslušného kontrolního orgánu - Státní energetické inspekce při dozoru a kontrole nad příslušným segmentem trhu.

F. Konzultace

Konzultace ohledně způsobu řešení byly vedeny se Státní energetickou inspekcí a Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.

G. Návrh řešení

  • Zhodnocení variant a výběr nejvhodnějšího řešení

Na základě zhodnocení identifikovaných nákladů a přínosů variant řešení se doporučuje varianta 2 s podvariantou b).

Varianta 1 by nevedla k dosažení sledovaného cíle, kterým je prodej, podpora a používání výrobků, které kladnou důraz na snížený dopad na životní prostředí a úspory energie.

  • Implementace a vynucování

Orgánem odpovědným za implementaci směrnice 2010/30/EU, směrnice 2009/125/ES a příslušných nařízeních komise je Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Orgánem provádějícím kontrolu dodržování povinností stanovených v ustanoveních navržených v novele zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, do kterého budou příslušné požadavky ze směrnice 2010/30/EU a směrnice 2009/125/ES implementovány, a uplatňováním oprávnění s tím souvisejících a navrhovaných souběžně do novely zákona č. 458/2000 Sb., je Státní energetická inspekce.

  • Přezkum účinnosti

Přezkum účinnosti vyhlášky o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie bude příslušet Ministerstvu průmyslu a obchodu. Ministerstvo průmyslu a obchodu je ústředním orgán státní správy pro oblast energetiky.



  1. Kontakty a prohlášení o schválení RIA:

Závěrečnou zprávu RIA zpracoval a kontaktní osobou pro případné připomínky a dotazy je:

Jméno a příjmení: Ing. Pavel Jirásek

odbor elektroenergetiky

Ministerstvo průmyslu a obchodu

tel. 224 85 2211

e-mail: jirasek@mpo.cz



  1. Zhodnocení souladu navrhované právní úpravy s ústavním pořádkem České republiky, s mezinárodními smlouvami a s předpisy Evropské unie, judikaturou soudních orgánů Evropské unie a obecnými právními zásadami práva Evropské unie

Navrhovaná vyhlášky o energetickém štítkování a ekodesignu výrobků spojených se spotřebou energie je plně v souladu s ústavním pořádkem ČR a mezinárodními smlouvami, jimiž je ČR vázána.

Návrh vyhlášky je plně v souladu se zákonem č. …/2011, kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů. Návrh vyhlášky plně respektuje zmocňovacím ustanovením výše uvedeného zákona.

Návrh vyhlášky není v rozporu s právem Evropské unie, konkrétně s těmito předpisy Evropské unie:

  1. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie,
  2. Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU ze dne 19. května 2010 o uvádění spotřeby energie a jiných zdrojů na energetických štítcích výrobků spojených se spotřebou energie a v normalizovaných informacích o výrobku,
  3. Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1061/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích praček pro domácnost,
  4. Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1062/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích televizních přijímačů,
  5. Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1060/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích chladících spotřebičů pro domácnost,
  6. Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 1059/2010 ze dne 28. září 2010, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích myčky pro domácnost,
  7. Nařízení komise v přenesené pravomoci (EU) č. 626/2011 ze dne 4. Května 2011, kterým se doplňuje směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/30/EU, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích klimatizátorů vzduchu,
  8. Nařízení Komise (ES) č. 1275/2008 ze dne 17. prosince 2008, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie elektrických a elektronických zařízení určených pro domácnosti a kanceláře v pohotovostním režimu a ve vypnutém stavu,
  9. Nařízení Komise (ES) č. 107/2009 ze dne 4. února 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign jednoduchých set-top-boxů,
  10. Nařízení Komise (ES) č. 643/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign chladicích spotřebičů pro domácnost,
  11. Nařízení Komise (ES) č. 642/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign televizních přijímačů,
  12. Nařízení Komise (ES) č. 641/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign samostatných bezucpávkových oběhových čerpadel a bezucpávkových oběhových čerpadel vestavěných ve výrobcích,
  13. Nařízení Komise (ES) č. 640/2009 ze dne 22. července 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign elektromotorů,
  14. Nařízení Komise (ES) č. 278/2009 ze dne 6. dubna 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign z hlediska spotřeby elektrické energie externích zdrojů napájení ve stavu bez zátěže a jejich průměrné energetické účinnosti v aktivním režimu,
  15. Nařízení Komise (ES) č. 244/2009 ze dne 18. března 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/32/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign nesměrových světelných zdrojů pro domácnost,
  16. Nařízení Komise (EU) č. 347/2010 ze dne 21. dubna 2010 , kterým se mění nařízení Komise (ES) č. 245/2009, pokud jde o požadavky na ekodesign pro zářivky bez integrovaného předřadníku, vysoce intenzivní výbojky a předřadníky a svítidla, jež mohou sloužit k provozu těchto zářivek a výbojek
  17. Nařízení Komise (EU) č. 1015/2010 ze dne 10. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign praček pro domácnost,
  18. Nařízení Komise (EU) č. 1016/2010 ze dne 10. listopadu 2010, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign myček nádobí pro domácnost,
  19. Nařízení Komise (EU) č. 327/2011 ze dne 30. března 2011 , kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/125/ES, pokud jde o požadavky na ekodesign ventilátorů poháněných elektromotory s příkonem v rozmezí od 125 W do 500 kW.

Předkládaný návrh vyhlášky lze hodnotit jako plně slučitelný s právem Evropské unie.

C) Zhodnocení dopadů navrhovaného řešení ve vztahu k rovnosti mužů a žen a dopadů na životní prostředí

Návrh vyhlášky je z hlediska principů rovnosti mužů a žen zcela neutrální. Návrh vyhlášky nezakládá žádné sociální dopady, vč. dopadů na specifické skupiny obyvatel, zejména osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením a národnostní menšiny. Návrh vyhlášky má pozitivní dopad na životní prostředí.



2. ZVLÁŠTNÍ ČÁST

K § 1

V souladu se zmocněním uvedeným v zákoně o hospodaření energií se v návrhu vymezuje předmět úpravy, který se týká výrobků spojených se spotřebou energie z hlediska energetického štítkování a výrobků spojených se spotřebou energie z hlediska požadavků na ekodesign.

K § 2

Toto ustanovení v souladu se zmocněním uvedeným v zákoně o hospodaření energií zavádí seznam výrobků spojených se spotřebou energie, které mají být označeny energetickými štítky. Jedná se například o pračky, televizní přijímače, myčky nádobí, elektrické trouby, zdroje světla a další domácí elektrické spotřebiče.

V prvním odstavci jsou uvedené výrobky spojené se spotřebou energie, na které se vztahují přímo použitelné předpisy Evropské unie (Nařízení komise) uvedené v příloze č. 1 vyhlášky.

Ve druhém odstavci jsou uvedeny výrobky spojené se spotřebou energie, které jsou doposud ošetřeny ve vyhlášce 442/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti označování energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické spotřebiče uváděné na trh.

Výrobky uvedené v druhém odstavci vyhlášky se v případě vydání přímo použitelného předpisu Evropské unie přesunou v rámci novely této vyhlášky do odstavce prvního.

K § 3

Tímto ustanovením se stanoví provedení energetického štítku, jeho obsah a umísťování, obsah technické dokumentace a informačního listu, určení třídy energetické účinnosti, metody a postupy měření a zpřístupňování informací konečnému uživateli pro jednotlivé typy výrobků spojených se spotřebou energie s rozdělením do dvou skupin výrobků podle § 1.

Provedení energetického štítku, jeho obsah a umísťování, obsah technické dokumentace a informačního listu, určení třídy energetické účinnosti, metody a postupy měření a zpřístupňování informací konečnému uživateli pro jednotlivé typy výrobků spojených se spotřebou energie, na které se vztahuje přímo použitelný předpis Evropské unie je uvedeno právě v tomto předpisu Evropské unie.

Provedení energetického štítku, jeho obsah a umísťování, obsah technické dokumentace a informačního listu, určení třídy energetické účinnosti, metody a postupy měření a zpřístupňování informací konečnému uživateli pro jednotlivé typy výrobků spojených se spotřebou energie, na které se zatím nevztahuje přímo použitelný předpis Evropské unie a jsou v současné době uvedeny ve vyhlášce č. 442/2004 Sb. je uvedeno v přílohách č. 2 až 7 vyhlášky.

K § 4

Toto ustanovení v souladu se zmocněním uvedeným v zákoně o hospodaření energií zavádí seznam výrobků spojených se spotřebou energie, na které se vztahují požadavky na ekodesign. Jedná se například o pračky, televizní přijímače, myčky nádobí, chladničky, ventilátory a další domácí elektrické spotřebiče. Seznam přímo použitelných předpisů Evropské unie je uveden v příloze č. 8 vyhlášky.

K § 5

Tímto ustanovením se stanoví požadavky na ekodesign a harmonogram jejich uplatňování. Požadavky na ekodesign a harmonogram jejich uplatňování je uveden v přímo použitelných předpisech Evropské unie.

Dále toto ustanovení stanový obsah a podrobnosti označování CE, které jsou uvedeny v příloze č. 9 vyhlášky. Ustanovení obsahuje také povinné prvky ES prohlášení o shodě.

K § 6

Ustanovení stanovuje postupy posuzování shody s příslušnými požadavky na ekodesign, které jsou stanoveny v přímo použitelném předpisu Evropské unie. Pro posuzování shody je umožněno výrobci vybrat si mezi dvěma způsoby. Prvním způsobem je interní kontrola návrhu. Druhý způsob je systémem řízení pro posuzování shody. Detaily těchto obou postupů jsou stanoveny v příloze č. 10 vyhlášky.

Dále toto ustanovení stanoví specifické podmínky předpokladu shody v případě, že výrobek navrhla registrovaná organizace pro návrhářskou činnost a nebo, který byl vyroben podle harmonizovaných norem, jejichž referenční hodnoty byly zveřejněny v Úředním věstníku Evropské unie. Orientační referenční hodnoty výrobků s nejlepšími výkonnostními parametry, které jsou uvedeny v přímo použitelných předpisech Evropské unie.

K § 7

Toto ustanovení stanoví postupy ověřování požadavků na ekodesign pro účely dozoru nad trhem a postupy poskytování informací o výrobku spojeném se spotřebou energie a jeho užívání.

K § 8

Zrušuje se vyhláška č. 442/2004 S., kterou se stanoví podrobnosti označování energetických spotřebičů energetickými štítky a zpracování technické dokumentace, jakož i minimální účinnost užití energie pro elektrické spotřebiče uváděné na trh.

K § 9

Navrhuje se účinnost, která co nejúžeji naváže na nabytí účinnosti novely zákona o hospodaření energií.

11 Směrnice Komise 95/13/ES ze dne 23. května 1995, kterou se provádí směrnice Rady 92/75/EHS, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích elektrických bubnových sušiček pro domácnost.

Směrnice Komise 98/11/ES ze dne 27. ledna 1998, kterou se provádí směrnice Rady 92/75/EHS, pokud jde o uvádění spotřeby energie na energetických štítcích zdrojů světla pro domácnost.

Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2000/55/ES ze dne 18. září 2000 o požadavcích na energetickou účinnost předřadníků k zářivkám.

Směrnice Komise 2002/40/ES ze dne 8. května 2002, kterou se provádí směrnice Rady 92/75/EHS s ohledem na uvádění spotřeby energie na energetických štítcíchelektrických trub pro domácnost.

Směrnice Evropského parlamentu a rady 2009/125/ES ze dne 21. října 2009 o stanovení rámce pro určení požadavků na ekodesign výrobků spojených se spotřebou energie.

22 Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů.

33 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 761/2001 ze dne 19. března 2001 o dobrovolné účasti organizací v systému řízení podniků a auditu z hlediska ochrany životního prostředí (EMAS)

44 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 66/2010 ze dne 29. listopadu 2009 o ekoznačce EU.

Partneři

Rychlý kontakt
Asociace obchodu voda - topení z.s.
Durďákova 5, Brno 613 00
 
IČO: 60433795
DIČ: CZ60433795
V obchodním rejstříku je zapsána pod spisovou značkou L 5449, Městský soud v Praze.
Kontaktní kancelář:
Popůvky 404, Troubsko 664 41
GPS: 49.1806250N, 16.4893833E

E-mail: info@aovt.cz
frame-scrollup